Pagina 1 van 1

Achttraps Direct Drive nieuwe basis bij JD

Geplaatst: di 27 sep, 2011 08:06
door Joran
Voor de nieuwe 6R-serie introduceert John Deere een nieuwe transmissie: de Direct Drive. De transmissie bestaat uit een achttraps powershift, drie groepen en een omkeerschakeling.

Het totale aantal versnellingen komt op 24 versnellingen vooruit en 24 achteruit. Bijzonder aan deze nieuwe transmissie is de opbouw volgens het zogenoemde dubbele-koppelingsprincipe, dat al bekend is van de automobielindustrie. Voorbeelden zijn de DSG-automaat van Volkswagen/Audi en Ducati-motoren. Het komt erop neer dat de transmissie een gesplitste aandrijflijn heeft, waarbij telkens één versnelling klaarstaat als de andere gebruikt wordt. Bij het op- of downshiften gaat het omschakelen snel en efficiënt en zijn forse klappen uitgesloten.

2012

John Deere dicht hiermee het gat tussen de viertraps varianten én de traploze transmissies. Overigens gaat John Deere de Direct Drive later ook maken voor de 7R-serie en nog later een traploze variant (cvt) op dezelfde basis. Dat betekent afscheid nemen van ZF, dat nu de traploze transmissies levert.

De volledige Direct Drive-productie start in de tweede helft van 2012.
Afbeelding
Boerderij

Re: Achttraps Direct Drive nieuwe basis bij JD

Geplaatst: di 27 sep, 2011 20:46
door Spiekker; S.J.B.
Zo, dat werd tijd! De PQ+ (en AQ) werd mijns inziens wel wat ouderwets. Komt er ook nog een automaat?

Re: Achttraps Direct Drive nieuwe basis bij JD

Geplaatst: wo 28 sep, 2011 20:56
door Niels
Eeeuh... andere merken hadden zoiets vergelijkbaars toch al?

Re: Achttraps Direct Drive nieuwe basis bij JD

Geplaatst: vr 30 sep, 2011 20:23
door Spiekker; S.J.B.
Een Double Shift Gear? Of een achttraps powershift? DSG heeft volgens mij alleen CNH in de nieuwe CVT. Een Achttraps heeft geen een. McCormick heeft wel een achtbak waar je de koppeling niet zelf bedient, maar dat is een semipowershift. Verschil? T&W 237 (juni 08)