Aanrijdbeveiliging voor trekkers ontwikkeld
Geplaatst: di 02 aug, 2011 12:48
Peecon ontwikkelde een speciale aanrijdbeveiliging voor de voorkant van de trekker. Bij een botsing wordt de botsenergie geabsorbeerd. De auto schiet daardoor niet onder de trekker, meldt brancheorganisatie Cumela.
Loon- en grondverzetbedrijf Wolken in het Drentse Nieuw-Schoonebeek nam eind juli een speciale aanrijdbeveiliging voor trekkers in gebruik. Het is een bumper die in de fronthef van de trekker wordt gehangen. De frontbalk kan door 2 hydraulische cilinders tot 20 centimeter uitschuiven.
Bij een botsing worden de cilinders ingedrukt en vangen 2 accumulatoren een groot deel van de botsenergie op. Tijdens transport over de openbare weg hangt de frontbalk ongeveer 40 centimeter boven het wegdek.
Voorwielen
Bij een aanrijding met een auto wordt voorkomen dat het voertuig onder de voorwielen van de trekker komt. Peter Wolken: 'De voorwielen van trekkers worden steeds groter. Een trekker klimt daardoor bij een botsing makkelijker op een auto.'
De botsabsorber voorkomt dat. Hierdoor de trekker in het verkeer veiliger wordt. Het idee komt van de Nederlandse Aardoliemaatschappij (NAM) in Schoonbeek. De NAM maakt veelvuldig gebruik van trekkers met kiepers die daarbij ook op de openbare weg.
nieuwe oogst