Pagina 1 van 1

Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 15:22
door Stigter
Afbeelding
Front-mounted ploughs first appeared in the late 1970s, but never quite caught on. But with fuel prices higher than ever and front linkages improving, could they be about to make make a return?

UK plough maker Dowdeswell Engineering plans to show a pre-production front-mounted plough in action for the first time for many years on its plot at Cereals 2011 in June. The newcomer is derived from the 105 Series mounted reversible introduced last year for tractors up to 190hp and will be available in two- and three-furrow sizes.

In France, where front-mounted implements have always been more popular, a resurgence of interest in push ploughs over the past couple of years spurred Kverneland to develop a new model. The FR is available in two- and three-furrow sizes with a choice of shear-pin or leaf-spring auto reset protection.

One of the main reasons why front ploughs never caught on in the past was the difficulty of operating two ploughs at the same time. But modern headland management systems, which automate the lifting, turning and lowering of equipment, are helping.

Kongskilde has been running an Overum Xcelsior FX front plough at several UK public field events last year, which generated more than just curiosity.

"People like the idea in principle, but are uncertain about coping with the awkwardness of a front-rear combination on the road and in the field," says the firm's Steve Mitchell. "Certainly the man on the tractor seat has to go along with the idea, because there's obviously more to it than using a single plough."

Modern front linkage designs are also helping, he adds, because they are stronger, more closely integrated into the front of the tractor and, in some cases, feature draft control.

It's also a good way to save fuel. Sweden's national agricultural university compared the performance of a 135hp tractor running with a four-furrow mounted reversible on the back to one with either a ballast block or two-furrow plough on the front.

With the front plough increasing the working width by 50%, output on heavy clay was lifted sufficiently to trim fuel usage by 10% from 18.4 litres/ha to 16.6 litres/ha.

Dowdeswell's Jason Stringer agrees about the fuel-saving aspect of front ploughs: "It takes diesel to move a ballast block around, so it makes sense to use productive weight in the form of a front plough," he says. "You get a more balanced outfit that will handle more furrows than with a bigger rear-mounted or semi-mounted plough."

Bron
vertaling in het Nederlands door Translate Google
Spoiler: Bekijk
Front-Aanbouwploeg verscheen voor het eerst in de late jaren 1970, maar is nooit helemaal aangeslagen. Maar met brandstofprijzen hoger dan ooit en fronthef verbeteren, is er wellicht tijd voor een terugkeer?

Britse ploegmaker Dowdeswell Engineering toonde een pre-productie front-ploeg in actie voor het eerst sinds vele jaren op haar eigen perceel op Granen 2011 in juni. De nieuwkomer is afgeleid van de 105-serie gemonteerde omkeerbare en is vorig jaar ingevoerd voor trekkers tot 190hp en zal beschikbaar zijn in twee-en drie-schaar maten.

In Frankrijk, waar de voorzijde gemonteerde werktuigen altijd al populair zijn, tot een heropleving van interesse in push-ploegen in de afgelopen paar jaar spoorde Kverneland het ontwikkelen van een nieuw model. De FR is verkrijgbaar in twee-en drie-schaar maten met een keuze van shear-pin of bladveer automatische reset bescherming.

Een van de belangrijkste redenen waarom nog nooit voorploegen op gevangen in het verleden was de moeilijkheid van de exploitatie van twee ploegen op hetzelfde moment. Maar de moderne kopakker management systemen, die de opheffing automatiseren, draaien en het verlagen van de apparatuur, helpen.

Kongskilde is het runnen van een Överum Xcelsior FX voorkant ploeg op verscheidene Britse openbare gebied gebeurtenissen van vorig jaar, die meer gegenereerd dan alleen nieuwsgierigheid.

"Mensen willen het idee in principe, maar zijn onzeker over het omgaan met de onhandigheid van een front-achterlichtunits op de weg en in het veld", zegt het bedrijf Steve Mitchell. "Zeker is dat de man op de tractor heeft om mee te gaan met het idee, want er is natuurlijk meer aan de hand dan met een enkele ploeg."

Moderne fronthef ontwerpen zijn ook helpen, voegt hij eraan toe, want ze zijn sterker, beter geïntegreerd in de voorzijde van de trekker en, in sommige gevallen, functie trekkrachtregeling.

Het is ook een goede manier om brandstof te besparen. nationale landbouw Zweden universiteit vergeleek de prestaties van een 135 pk trekker uitgevoerd met een vier schaar gemonteerd omkeerbaar op de rug naar een met ofwel een ballast blok of twee-schaar ploeg op de voorkant.

Met de voorzijde ploeg verhoging van de werkbreedte met 50%, werd de uitgang op zware klei voldoende opgeheven om brandstofverbruik trim met 10% van 18,4 liter / ha naar 16,6 liter / ha.

Dowdeswell Jason Stringer is het eens over de brandstofbesparende aspect van de voorste ploegen: "Het duurt diesel om een ​​ballast blok rond bewegen, dus is het zinvol om productieve gewicht te gebruiken in de vorm van een front ploeg," zegt hij. "Je krijgt een meer evenwichtige outfit die zal zich bezighouden met meer rimpels dan met een grotere achterzijde of semi-gedragen ploeg."


Ik zie het al voor mij, een grote Fendt 9 serie, met een 3 schaar in de voorhef en een 5 schaar in de achterhef.. Kom maar op zou ik zeggen.

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 15:41
door Arjan

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 15:42
door Arjan
Ad Buijs heeft er ook mee geploegt, maar hoorde dat die al weer er mee gestopt was.

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 17:04
door ih power
ja kverneland kwam er een aantal jaren terug weer mee
en het lijkt me ook nog heel lastig ploegen zo...

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 19:21
door Stigter
Waarom lastig ploegen? Volgens mij gaat het wiel voorop in de veur en dan rijden maar!

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 19:23
door Joran
En over de weg?
Met een ploeg achter is al lastig.
Kom hier de weg echt niet op zo. Hier staan de bomen heel dicht op de weg dus als je de weg opgaat knal je met je frontploeg tegen de boom...

In het veld zie ik de voordeel wel in.

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 20:00
door ih power
ja je hebt wel gelijk hij zwenkt wel veel uit en daar is ook niks tegen te doen...

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 20:02
door mike_v
Op de weg mag het zo gewoon ook niet (in België toch), volgens de wet dan.
En lastig ploegen, het is maar net wat je gewoon bent volgens mij. Dus enkel even wennen.

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 20:23
door Niels
2e trekker mee waar de frontploeg achter kan op de weg?..

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 20:28
door Stigter
Lijkt mij dat de ploeg op een transportwagen wordt gezet voor vervoer over de weg.

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 20:36
door Joran
Wat is dan goedkoper? Die extra ploeg aanschaffen en transport over de weg regelen of iets meer aan de brandstof uitgeven?

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 20:58
door Niels
Op termijn denk ploeg extra, maar een lange tijd word niet gehaald want iedereen vind het waardeloos :D

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: zo 15 mei, 2011 23:11
door CornelisJ90
Stigter schreef:Lijkt mij dat de ploeg op een transportwagen wordt gezet voor vervoer over de weg.

Leuk bedacht, maar dat werkt al niet met die ploeg erachter. Zeker zo'n 5 schaar is vaak een gedragen ploeg, dat is levensgevaarlijk op de weg zonder frontgewicht (frontploeg).

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 17:46
door Arjan
wat denk je van de kop akker die groter moet zijn

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: ma 16 mei, 2011 18:12
door Stigter
Als ik het goed begrijp is er vanuit de markt gevraagd om een nieuw ontwikkelde frontploeg.

Dit is natuurlijk niet voor de kleine boer, maar voor de grote jongens in de wereld..

Re: Maken frontploegen hun comeback?

Geplaatst: di 17 mei, 2011 18:07
door Willem
Punt is dat de frontploeg niet veel extra brandstof kost. Eeneen front- en rearploeg vraagt minder vermogen=brandstof als een grote ploeg alleen achterin (gedragen/halfgedragen of getrokken) met een dik frontgewicht voorin. Gedachte is dat je in plaats van een groot frontblok beter een paar extra scharen aan het werk kunt hebben. (jammer voor die echte polderboeren..)