Pagina 1 van 1

Noodklok truckende tractor

Geplaatst: di 10 mei, 2011 09:49
door Stigter
Afbeelding
AMSTERDAM - Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland luidt de noodklok over de steeds groeiende concurrentie die het beroepsgoederenvervoer ondervindt van de vrachttractoren die vaak tientallen kilometers over de openbare weg afleggen.

Verkeer op doorgaande wegen in heel Nederland lijdt onder de groeiende populariteit van ’truckende tractoren’ die voor een schijntje zijn in te huren voor vrachtjes over grote afstanden.

Veel landbouwtrekkers op onze wegen hebben niets meer te maken met boerenbedrijven. Ze worden door de als paddenstoelen uit de grond schietende loonbedrijven aangeboden als goedkoop alternatief voor kiepauto’s van erkende transportbedrijven. De aanhangers van hedendaagse tractoren zijn vaker beladen met grind, zand, puin of strooizout dan met mest of hooi.

Uit een recente ledenraadpleging blijkt dat de transportsector de laatste drie jaar bijna 20 procent omzet verloor aan de ’tractorcowboys’. „De trekkers zijn veel goedkoper omdat ze buiten de wetgeving vallen die wel voor vrachtwagens geldt. Zo hoeft er geen motorrijtuigenbelasting voor te worden afgedragen en zijn dodehoekspiegel, apk-keuringen en kentekens niet verplicht.

Bestuurders hoeven geen rijbewijs te hebben of nascholing te volgen. Evenmin gelden rij- en rusttijden. De milieueisen zijn veel lager en het gebruik van goedkope rode diesel is toegestaan”, aldus TLN-expert Ramon Heerings.Door het volstrekte gebrek aan regelgeving voor de vaak zeer geavanceerde tractoren zetten loonbedrijven goedkope jongeren uit Polen of Roemenië achter het stuur. Soms worden zelfs onbetaalde stagiairs van beroepsopleidingen gebruikt. Jongeren van 16 en 17 hebben slechts een eenvoudig te behalen vaardigheidscertificaat nodig.
bron

Re: Noodklok truckende tractor

Geplaatst: di 10 mei, 2011 11:37
door Arjan
tja tis wel terecht zo eigenlijk! der zit een punt in

Re: Noodklok truckende tractor

Geplaatst: di 10 mei, 2011 14:25
door dwoertink
Tja, er zit misschien wel wat in, maar dan vraag ik me af, waarom schaft een transport bedrijf dan zelf geen trekker+kipper aan? Ze geven zelf immers al aan dat het veel goedkoper is...