15 mrt 2010 12:05
LTO Groeiservice en LISA Fuel Systems zij een project gestart waarbij een volautomatisch LPG-injectiesysteem wordt getest in landbouwtrekkers.
Het systeem kan 15 tot 20 procent brandstofbesparing opleveren, aldus beide partijen. De provincie Noord-Holland ondersteunt het project.
LISA Fuel Systems testte vorig jaar vrijwel hetzelfde systeem bij 21 vrachtauto’s en één personenbus. Voor het landbouwproject bouwt Kraakman BV het systeem in bij een John Deere 6920 van het bedrijf Gebr. Pater & Co uit Waarland.
Volgens algemeen directeur Leo van der Putten van LISA Fuel Systems gaat het systeem ergens tussen 5500 en 6000 euro kosten. "Bij tests vorig jaar was de gemiddelde terugverdientijd door brandstofbesparing minder dan een jaar. Ik verwacht dat voor landbouwtrekkers de situatie vergelijkbaar zal zijn."
Het systeem is toepasbaar voor alle dieselsystemen maar levert het grootste voordeel op bij middelzware tot zware trekkers. De LPG wordt computergestuurd bijgemengd in het brandstofmengsel, waardoor de verbranding van de diesel in de tank wordt geoptimaliseerd.
"Normaliter wordt van diesel maar 85 tot 87 procent daadwerkelijk verbrand, de rest wordt als roet, NOx en CO2 uitgestoten, aldus de firma. Door het LPG-systeem wordt de verbrandingsgraad omhoog gebracht tot circa 95 procent, blijkt uit onze chemische analyses."
De provincie Noord-Holland ondersteunt het project. Gedeputeerde Jaap Bond: "de provincie heeft CO2 uitstoot reductie hoog op de agenda staan. Bovendien heeft de provincie Noord-Holland een toonaangevende positie op het gebied van de ontwikkeling van de agrarische sector."
Volgens Van der Putten wordt de test de komende maanden snel uitgebreid naar andere bedrijven en andere trekkermerken. De metingen worden verricht door de Hogeschool Arnhem-Nijmegen.
Bron
LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4621
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
Dat zou wel eens heel interessant kunnen worden!
Maar waar laat je de lpg-tank?
Maar waar laat je de lpg-tank?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Anne-Jeen
- Junior forumlid
- Berichten: 225
- Lid geworden op: wo 18 feb, 2009 16:20
- Voornaam: Anne-Jeen
- Skype: anne-jeen@hotmail.com
- Locatie: Haulerwijk
- Contacteer:
Re: LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
Op het dak of als frontgewicht:
Dit is dan eigenlijk wel voor biogas bedoeld
Mvg,
Anne-Jeen
Anne-Jeen
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4621
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
Die foto's heb ik al eens gezien van de Steyr met biogas..
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
Mag ik jullie even voorstellen aan de motor van m'n waterpomp?
Deze poolse motor heeft de aanduiding 1HC102. Het is een direct ingespoten eencilinder dieselmotor met een vermogen van 11 kW bij 2200 rpm.
Er zijn proeven gedaan met het verminderen van de inspuithoeveelheid diesel en in plaats daarvan de ingaande lucht te vermengen met LPG. Proef duurde 800 draaiuren. Resultaat was een abnormale slijtage van cilinder, cilinderwand en zuigerveren.
Tjsa, LPG-injectie is misschien niet precies hetzelfde als mengen hiervan met de aangezogen lucht. Maar ik ben toch benieuwd hoe hier de uitslagen van het onderzoek zullen zijn.
Groetjes
Deze poolse motor heeft de aanduiding 1HC102. Het is een direct ingespoten eencilinder dieselmotor met een vermogen van 11 kW bij 2200 rpm.
Er zijn proeven gedaan met het verminderen van de inspuithoeveelheid diesel en in plaats daarvan de ingaande lucht te vermengen met LPG. Proef duurde 800 draaiuren. Resultaat was een abnormale slijtage van cilinder, cilinderwand en zuigerveren.
Tjsa, LPG-injectie is misschien niet precies hetzelfde als mengen hiervan met de aangezogen lucht. Maar ik ben toch benieuwd hoe hier de uitslagen van het onderzoek zullen zijn.
Groetjes
-
- Forumlid
- Berichten: 346
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 16:50
- Voornaam: jord
Re: LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
De brandstofkosten drukken door lpg te injecteren in een dieselmotor. Het kan nu ook op trekkers. Maandag startte het project Liesel waarbij er meer ervaring met lpg-injectie wordt opgedaan.
Het injecteren van vloeibaar gas in de lucht die gebruikt wordt om dieselolie te verbranden is volgens ingewijden bijna zo oud als de dieselmotor zelf. Tot voor kort was het echter moeilijk om de dosering van het gas optimaal af te stemmen op de behoeften van de dieselmotor. Nieuwe sensor-technieken maken dat nu wel mogelijk en in bijvoorbeeld Australie wordt dat al vrij breed toegepast bij vrachtwagens.
LPG is schoon
Het principe heeft twee grote voordelen: het drukt de brandstofkosten (omdat lpg in de meeste landen duidelijk goedkoper is dan diesel) en het drukt de uitstoot van schadelijke deeltjes. Lpg is namelijk een uitermate schone brandstof. Met steun van LTO en de provincie Noord-Holland startte maandag bij lmb Kraakman in Zuidoostbeemster het project Liesel. De trekker maakt daarbij gebruik van lpg uit een gasfles, omdat dat in de landbouw makkelijker is met vullen. Anders moet je altijd met de trekker naar een lpg-station. Het gas wordt geinjecteerd in het luchtinlaat-systeem net voor de turbo.
bron: mechaman
Re: LPG-injectie landbouwtrekkers stap dichterbij
Newholland-Fendt schreef:[ De trekker maakt daarbij gebruik van lpg uit een gasfles, omdat dat in de landbouw makkelijker is met vullen.
bron: mechaman
Wellicht wel makkelijker, maar of het veiliger is? Ik durf het te betwijfelen.
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 243 gasten