Foto's bodemsanering Amersfoort deel IIWe beginnen met wat foto's in info over de Backers MTB -3 zeef.
De machine is een 3 fractie sterren zeef. dat houd in: de machine zeeft in 3 fracties afhankelijk van de zeefdekken. Wij hadden er een 60mm grofzeefdek op, een 16mm fijn zeefdek. na het zeven krijg je dus een fractie:
fractie 80 + = grof puin
fractie 16 tot 80 = fijn puin
fractie 16 - = "schoon" zand
Sterren zeef houd in dat de zeefdekken bestaan uit rubberen sterren rollen die in elkaar draaien. de dikte, de diamter en de afstand van de sterren ten opzichte van elkaar bepaalde fractie grote. De Backers MTB -3 is volledig hydraulische machine. de hydropomp wordt aangedreven door een 4 cylinder perkins 130pk diesel motor. onder ideale omstandigheden kun je hiermee 400m3 per uur zeven.


Wij zeven de grond in een zogeheten "banen" systeem. de zeef zelf staat op nog niet gezeefde grond. met de kraan sta je er naast te laden. het gezeefde zand komt zo recht streeks terug in de gleuf die je hebt afgegraven. de shovel verzameld daarna de groffe en fijne fractie die uit de zeef komen. per baan neem je zo'n 7 / 8 meter mee.

Foto vanuit de bunker van de zeef genomen. je ziet het fijne 16mm sterrendek, linkerband is voor het zand, rechter band is voor de fijne fractie.

capaciteit !!!


Het LCD display van de zeef met alle traploze instelmogelijkheden

De afstandbediening die ik de kraan lag voor het verrijden en de de bediening van de zeef.

Het zand vliegt over het fijne zeefdek.

Close-up van het sterren dek. Je ziet er boven een soort kam hangen. Bij natte omstandigheden gaan de sterren vollopen en krijgen de hydromotoren te veel weerstand. als ze beneden een bepaald toerental zakken grijpt het besturingssyteem in en zet de kam enkele seconde op het dek zodat de rollen hun zand kunnen lozen.
Na enige tijd was het nodig om een extra kraan op de klus er bij te krijgen. Omdat we zowel moesten zeven als vrachtwagens laden met puin en vervuilde grond. De shovel bleef, en er kwam een extra kraan bij. waar ik de bestuurder van was. Het was een Komatsu PC210 LC 6 van het bouwjaar 2002.






Na ander halve maand op de PC 210 LC 6 te hebben gedraait werd hij omgeruild voor z´n jongere broer, de PC210 LC 7 van bouwjaar 2006. vond dit een erg fijne kraan. maar nog steeds geen Caterpillar



Vind het mooi geweest voor vandaag. In de loop van de week volgen meer foto´s