Mijn grondverzet foto's
Re: Mijn grondverzet foto's
Geoffrey,
Als het een domme vraag is hoor ik het wel, maar nog nooit gehoord van een tiltrotator... Of moet het zijn; tilortator? Maar dan nog, wat is het en hoe is de werking hiervan?
Als het een domme vraag is hoor ik het wel, maar nog nooit gehoord van een tiltrotator... Of moet het zijn; tilortator? Maar dan nog, wat is het en hoe is de werking hiervan?
Laatst gewijzigd door Peter Jansen op di 09 jun, 2009 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let even op je spelling.
Reden: Let even op je spelling.
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Mijn grondverzet foto's
Tiltrotator --> tilt (schuin) + rotator (draaibaar)
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
wat sjoerd zegt is de korte versie, Hier een duidelijke uitleg van de werking van een tiltrotator / rotortilt
Het is eigenlijk heel simpel. het woordt zegt het al. Tilt ( helling ) rotator ( rond draaien ) Ik kan met behulp van de Engon die aan het punte van de giek hangt mijn bak zowel naar links als naar rechts 40 gradden schuin zetten ( de tilt ) en kan de bak 360 graden ( onbeperkt aantal keer ) rond draaien. Je moet het zien als een menselijke arm, hiermee wordt de arm van de kraan vaak vergeleken. Je hebt je bovenarm ( de giek ) je onderarm ( de stick ) en je hand ( de bak ), Maar er zit nog iets heel handigs tussen je onderarm en je hand, namelijk een pols. Een rotortilt is precies het zeflde als een pols in je hand. Zo simpel is het eigenlijk.
De aanbouw hoogte van deze tiltrotator is exact gelijk aan de opbouwhoogte van een vast kantelstuk aan de giek. En het is gewoon verrekte makkelijk bij allerlij graafwerkzaamheden. Er zijn echter wel 1 of 2 nadelen aan al dit moois. De ene is de prijs. voor zo'n tiltrotator betaal je al gouw 30.000 voor zo'n rupskraan. en je hebt wel 610kg extra aan het puntje van je giek hangen ! Dit gewicht kun je compenseren door er een kleinere bak aan te hangen ( ipv 1500L standaard op een 210c een 1300L bak te nemen )
Een promotie filmpje van Engcon:
Nog promatie van "steelwrist" nog een fabrikant van tiltrotators ( deze zit ook aan de Takeuchi van vd flier ) Hierop kun je vooral goed zien hoe makkelijk het nou eigenlijk is.
Het is eigenlijk heel simpel. het woordt zegt het al. Tilt ( helling ) rotator ( rond draaien ) Ik kan met behulp van de Engon die aan het punte van de giek hangt mijn bak zowel naar links als naar rechts 40 gradden schuin zetten ( de tilt ) en kan de bak 360 graden ( onbeperkt aantal keer ) rond draaien. Je moet het zien als een menselijke arm, hiermee wordt de arm van de kraan vaak vergeleken. Je hebt je bovenarm ( de giek ) je onderarm ( de stick ) en je hand ( de bak ), Maar er zit nog iets heel handigs tussen je onderarm en je hand, namelijk een pols. Een rotortilt is precies het zeflde als een pols in je hand. Zo simpel is het eigenlijk.
De aanbouw hoogte van deze tiltrotator is exact gelijk aan de opbouwhoogte van een vast kantelstuk aan de giek. En het is gewoon verrekte makkelijk bij allerlij graafwerkzaamheden. Er zijn echter wel 1 of 2 nadelen aan al dit moois. De ene is de prijs. voor zo'n tiltrotator betaal je al gouw 30.000 voor zo'n rupskraan. en je hebt wel 610kg extra aan het puntje van je giek hangen ! Dit gewicht kun je compenseren door er een kleinere bak aan te hangen ( ipv 1500L standaard op een 210c een 1300L bak te nemen )
Een promotie filmpje van Engcon:
Nog promatie van "steelwrist" nog een fabrikant van tiltrotators ( deze zit ook aan de Takeuchi van vd flier ) Hierop kun je vooral goed zien hoe makkelijk het nou eigenlijk is.
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Mijn grondverzet foto's
Geoff, Ronddraaien kan niet altijd onbeperkt... Het hangt af van je werktuig. een gewone bak is uiteraard geen enkel probleem, maar hang je er een aangedreven werktuig aan, zoals een maaimachine, heb je een probleem, al heb je dan de kraan meestal 90 graden gedraaid, waardoor je de tilt niet gebruikt... (Dit weet ik dan weer vanaf een maaiarm met roterende bak, kraan is wat betreft niet veel anders...)
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
Tuurlijk kun je hem onbeperkt rond draaien. Denk je niet dat de heren van engcon zo slim zijn om de hydrauliek aansluitingen op het onderste deel te maken ?
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Mijn grondverzet foto's
Zeker de speciale koppelingen, zoals ook bij bandendrukwisselsystemen gebruikt worden? Anders kan dat niet onbeperkt...
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
-
- Forumlid
- Berichten: 874
- Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
- Voornaam: Ron
- Locatie: Nowe Batorowo (Polen)
Re: Mijn grondverzet foto's
Mooie foto's Geoffrey!!
Jij zit tenminste wel even heel wat comfortabeler dan ik in m'n oude Atlas 1602 van begin jaren '70
Groetjes
Jij zit tenminste wel even heel wat comfortabeler dan ik in m'n oude Atlas 1602 van begin jaren '70
Groetjes
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
En in deze kraan zit ik nog vele malen lekkerder als in de standaard Volvo C serie kraan, aangezien deze machinist een speicale stoel van een paar ruggen in de kraan heeft Ik heb in mijn hele leven nog nooit zo lekker gezeten als vandaag in de 210
- CornelisJ90
- Forumlid
- Berichten: 769
- Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
- Voornaam: Cornelis
- Skype: Ik gebruik Whatsapp
- Locatie: Omg. Rotterdam
Re: Mijn grondverzet foto's
Johh echt? Wat denk je van een draaikrans van een kraan? Dan is het toch ook niet zo dat je maar een x aantal graden kan draaien?
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
Centrale doorvoer heet zoiets Cornelis
- CornelisJ90
- Forumlid
- Berichten: 769
- Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
- Voornaam: Cornelis
- Skype: Ik gebruik Whatsapp
- Locatie: Omg. Rotterdam
Re: Mijn grondverzet foto's
Dat weet ik, was enkel een voorbeeld richting Sjoerd.
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
Vanmorgen even geel zand voor een oprit aangebracht en verdicht in Winschoten:
En daarna even naar de kinderboerderij in Beerta om een taluud te herstellen na het aanbrengen van nieuwe beschoeing. Mooi klusje !!! zo handig he met dit soort werk die tiltrotator met proportionele bediening !
En daarna even naar de kinderboerderij in Beerta om een taluud te herstellen na het aanbrengen van nieuwe beschoeing. Mooi klusje !!! zo handig he met dit soort werk die tiltrotator met proportionele bediening !
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Mijn grondverzet foto's
Leuk werk. Naast taluds optrekken ook nog aan t spitten geweest? Lopen (liepen) kippen genoeg...
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- Peter Jansen
- Beheerder
- Berichten: 1220
- Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
- Voornaam: Peter
- Skype: jansen_peter@hotmail.com
- Locatie: Zevenaar
- Contacteer:
Re: Mijn grondverzet foto's
GP Hoving schreef:
En dit is dus je nieuwe trekker ???
Groet, Peter
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
Nee Peter. Dit is een huurtrekker van Bakker uit Midwolda, omdat de 165 in onderhoud was.
Vandaag even een klusje gehad in Beerta bij een veehouder. Even een gaatje graven voor de fundering van een nieuwe voersilo. Gat was 4.50 x 4.50 x 2m diep. Klei en veen wat uit het gat kwam op dumpers geladen en afgevoerd. Daarna het gat weer aangevult met woudzand en aangetrilt.
Mijn vader heeft deze foto's gemaakt, die was in de buurd toen hij een stukje aan het rijden was met z'n motor.
Vandaag even een klusje gehad in Beerta bij een veehouder. Even een gaatje graven voor de fundering van een nieuwe voersilo. Gat was 4.50 x 4.50 x 2m diep. Klei en veen wat uit het gat kwam op dumpers geladen en afgevoerd. Daarna het gat weer aangevult met woudzand en aangetrilt.
Mijn vader heeft deze foto's gemaakt, die was in de buurd toen hij een stukje aan het rijden was met z'n motor.
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4621
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Mijn grondverzet foto's
Leuk klussie voor de zaterdagochtend toch?
Zware triller erop? Hoeveel ton sloeg die triller?
Zware triller erop? Hoeveel ton sloeg die triller?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
Durf ik niet te zeggen Arie. Was een flinke Wacker-Neuson trilplaat, dus die zal wel goed verdichten
Vind dit altijd wel leuke klusjes om te doen. Kan ik ook eens wat ervaring op doen op andere machines binnen het bedrijf.
Vind dit altijd wel leuke klusjes om te doen. Kan ik ook eens wat ervaring op doen op andere machines binnen het bedrijf.
- Stigter
- Beheerder
- Berichten: 4621
- Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
- Voornaam: Arie
- Skype: gebruik ik niet
- Locatie: Maassluis
- Contacteer:
Re: Mijn grondverzet foto's
Wij lieten zo'n wacker wel eens dansen (sloeg 16 ton)
Als je op het juiste moment een beetje aan dat ding ging hangen, dan ging die springen! Altijd leuk natuurlijk! Een beetje spelen toch?
Als je op het juiste moment een beetje aan dat ding ging hangen, dan ging die springen! Altijd leuk natuurlijk! Een beetje spelen toch?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
Deze week op een Volvo EC 290 B gedraait ( 30 tons rups kraan ) voor Van Leeuwen uit Harmelen. Dit bedrijf doet horizontale boringen voor de Nacap onder weg en door. De Nacap is bezig met het leggen van een gaspijp door heel Nederland. Ik doe hoofdzakelijk hijswerk met de kraan met een 3m ( uitschuifbaar tot 5m ) hijsjib er aan. Verder zit er nog een 2m3 slotenbak en een 2m3 dieplepel bak bij de kraan. Maar deze gebruik ik niet vaak.
Ik sta met de kraan bij een zogehete AVG boring
Het boren ( lees duwen ) van de pijp is eigenlijk een heel simpel principe.
Aan de rechter kant op de foto is de duwmuur te zien. Dit is een muur van 6 draglineschotten ( 3 hoog 2 lagen achter elkaar ) daarachter zand aangevult tot maaiveld hoogte. Hier voor komt een speciale duwplaat waar een grote cylinder tegen aan duwt die vast zit aan de locomotief
De locomotief staat op een 25m lange rails die zich voorduwt door de cylinder. De cylinder duwt elke keer 1.10m waarna ik er met de kraan weer een duwstuk van 1m in hang. eerst 1m duwstuk. dan 2m, 3m vervolgens een 3m spacer en vervolgens weer opnieuwe. 1m 2m 3m, spacer, 1m, 2m, 3m, spacer enz. net zolang tot de eerste 18.10m pijp aan het eind van de rails zit. Dan moeten alle spacers het gat weer uit, locomotief naar achter trekken en komt de volgende pijp van 18.10m er in te liggen. Zogauw de pijp op de rails ligt ligt het werk een dag stil aangezien lassers een dag nodig hebben om de pijpen aan elkaar te lassen en op nieuw te coaten ( zit een speciale coating om alle pijpen heen ter bescherming van het staal )
Aan de voorzeide van de pijp zit een snijkop. Dit is een ronde stalen rand die rondom 10mm groter is als de pijp zodat de pijp wat minder weerstand heeft tijdens het drukken. De sijnkop draait niet. alles wordt gewoon er in geduwd.
In de pijp zelf zit een vijzel die het zand ( lees klei ) richting de locomotief draait waar het wordt weg geschept.
Duidelijk ?
Ik sta met de kraan bij een zogehete AVG boring
Het boren ( lees duwen ) van de pijp is eigenlijk een heel simpel principe.
Aan de rechter kant op de foto is de duwmuur te zien. Dit is een muur van 6 draglineschotten ( 3 hoog 2 lagen achter elkaar ) daarachter zand aangevult tot maaiveld hoogte. Hier voor komt een speciale duwplaat waar een grote cylinder tegen aan duwt die vast zit aan de locomotief
De locomotief staat op een 25m lange rails die zich voorduwt door de cylinder. De cylinder duwt elke keer 1.10m waarna ik er met de kraan weer een duwstuk van 1m in hang. eerst 1m duwstuk. dan 2m, 3m vervolgens een 3m spacer en vervolgens weer opnieuwe. 1m 2m 3m, spacer, 1m, 2m, 3m, spacer enz. net zolang tot de eerste 18.10m pijp aan het eind van de rails zit. Dan moeten alle spacers het gat weer uit, locomotief naar achter trekken en komt de volgende pijp van 18.10m er in te liggen. Zogauw de pijp op de rails ligt ligt het werk een dag stil aangezien lassers een dag nodig hebben om de pijpen aan elkaar te lassen en op nieuw te coaten ( zit een speciale coating om alle pijpen heen ter bescherming van het staal )
Aan de voorzeide van de pijp zit een snijkop. Dit is een ronde stalen rand die rondom 10mm groter is als de pijp zodat de pijp wat minder weerstand heeft tijdens het drukken. De sijnkop draait niet. alles wordt gewoon er in geduwd.
In de pijp zelf zit een vijzel die het zand ( lees klei ) richting de locomotief draait waar het wordt weg geschept.
Duidelijk ?
- Niels644
- Forumlid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
- Voornaam: Niels
- Locatie: Woudenberg
Re: Mijn grondverzet foto's
Zo, na twee-en-half keer lezen begrijp ik het
Lijkt me een aardig tijdrovende klus, of niet soms?
Lijkt me een aardig tijdrovende klus, of niet soms?
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
hahaha mooi dat het nu duidelijk is
We hebben in totaal 4 dagen nodig gehad om 36.20m pijp onder de weg door te boren. Daarbij zit 1 dag lassen en coaten bij in begrepen. Maandag begonnen met opbouwen van de stelling, om 1 uur kwamen de draad kranen om de pijp er in te leggen. Alles aansluiten en afstellen, toen hebben we 2m geboord, Dinsdag hele dag aan het boren geweest en toen hadden we de eerste 18.10m er rond 5uur in zitten, Dus alles weer terug brengen naar de begin positie, alle spacers en duwstukken er tussen weg. Volgende morgen de nieuwe pijp er op, lassers hele dag werk gehad en donderdag morgen weer begonnen met duwen en om donderdag 20.00 hadden we de pijp precies waar hij zijn moest.
Morgen alles afbouwen, schoonmaken en op transport naar de volgende boring
We hebben in totaal 4 dagen nodig gehad om 36.20m pijp onder de weg door te boren. Daarbij zit 1 dag lassen en coaten bij in begrepen. Maandag begonnen met opbouwen van de stelling, om 1 uur kwamen de draad kranen om de pijp er in te leggen. Alles aansluiten en afstellen, toen hebben we 2m geboord, Dinsdag hele dag aan het boren geweest en toen hadden we de eerste 18.10m er rond 5uur in zitten, Dus alles weer terug brengen naar de begin positie, alle spacers en duwstukken er tussen weg. Volgende morgen de nieuwe pijp er op, lassers hele dag werk gehad en donderdag morgen weer begonnen met duwen en om donderdag 20.00 hadden we de pijp precies waar hij zijn moest.
Morgen alles afbouwen, schoonmaken en op transport naar de volgende boring
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Berichten: 1986
- Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
- Voornaam: Sjoerd
- Locatie: Ruinen
Re: Mijn grondverzet foto's
Leuke kraantjes Heb vandaag nog op een 240 gezeten. Letterlijk ja Zit er nog veel verschil in Volvo en Caterpillar kranen?
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
Ik vind een Caterpillar kraan beter draaien als een Volvo. Maar je zult mij nooit horen zeggen dat een volvo een slechte kraan is. Want dat is simpelweg niet zo. Ik vind dat een Cat soepeler draait met meer gevoel over de machine. Daar komt bij dat elke Cat goed draait
Een volvo kraan draait ook goed, nadat hij afgesteld is. Als je een volvo kraan zo koopt en je moet er mee profielen valt dat vies tegen omdat een volvo kraan af fabriek niet afgesteld is. Een volvo wordt helemaal naar wens afgesteld van de machinist. En geen enkele volvo draait het zelfde.
Als ik zou moeten kiezen tussen een Volvo EC 240 C of een Cat 324D dan zou ik in iedergeval zonder twijvel voor de Caterpillar gaan
Een volvo kraan draait ook goed, nadat hij afgesteld is. Als je een volvo kraan zo koopt en je moet er mee profielen valt dat vies tegen omdat een volvo kraan af fabriek niet afgesteld is. Een volvo wordt helemaal naar wens afgesteld van de machinist. En geen enkele volvo draait het zelfde.
Als ik zou moeten kiezen tussen een Volvo EC 240 C of een Cat 324D dan zou ik in iedergeval zonder twijvel voor de Caterpillar gaan
- CornelisJ90
- Forumlid
- Berichten: 769
- Lid geworden op: di 20 jan, 2009 20:36
- Voornaam: Cornelis
- Skype: Ik gebruik Whatsapp
- Locatie: Omg. Rotterdam
Re: Mijn grondverzet foto's
Mooi werk heb je maar weer Geoff Maar van wie is die kraan nou eigenlijk? Want zo te zien zijn het magneetstickers of niet
[Half bezopen zijn, is een gebrek aan doorzettingsvermogen hebben ...
- GP Hoving
- Senior forumlid
- Berichten: 1029
- Lid geworden op: di 19 mei, 2009 20:18
- Voornaam: Geoffrey
- Skype: the_g88@hotmail.com
- Locatie: Borger, Drenthe
Re: Mijn grondverzet foto's
De Volvo EC 290 b is van Kuiken CE verhuur. Vandaar dat er magneetstickers op zitten
Terug naar “Grond-, water- en wegenbouw”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten