Kennisgebrek over risico’s met mestsilo

De nieuwste berichten op het gebied van Akkerbouw & tuinbouw & veeteelt.Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Kennisgebrek over risico’s met mestsilo

Berichtdoor Sjors » do 27 feb, 2014 11:50

Onderschatting dreigt over de gevaren van mestgassen. Loonwerkers en veehouders denken bij het verwerken van mest niet aan dodelijk gassen die vrij kunnen komen en nemen daarbij niet voldoende veiligheidsmaatregelen. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een rapport over het ongeval in het Friese Makkinga vorig jaar.

Volgens de Raad is het gebrek aan kennis en besef van risico’s voor een deel te wijten aan agrarische opleidingen die onvoldoende aandacht schenken aan de gevaren. Het advies luidt dan ook: ‘Veilig werken met mest’ structureel opnemen in de agrarische opleidingen. Daarnaast stelt de Raad dat de voorschriften voor het werken in besloten ruimten met mestgassen aangescherpt moeten worden.
35 ongevallen met mestgassen

Tussen 1980 en 2013 zijn ten minste 35 ernstige ongevallen met mestgassen voorgekomen. Daarbij zijn 28 doden gevallen. Net na het onderzoek is Guido Kleve uit Borculo begonnen met de werkgroep ‘Kiek uut met mest’ ter bevordering van de veiligheid. “Ik vind het goed dat de Onderzoeksraad deze adviezen geeft. Werken met silo’s is Russisch roulette, de kogel krijg je een keer. Het is niet te voorkomen.” Om toch een stap te zetten in het voorkomen van ongelukken, is Kleve vorig jaar begonnen met het reinigen van buiten de silo. Reinigers hoeven dus niet meer de silo in.

lees meer

Zou het probleem ook niet zijn, het gemak waarmee er wordt gewerkt?


Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: Kennisgebrek over risico’s met mestsilo

Berichtdoor mike_v » do 27 feb, 2014 23:07

Volgens mij zijn de meeste landbouwers/loonwerkers die vaker in aanraking komen met mest, zich goed bewust met de gevaren die het met zich mee brengt.
Echter denk ik ook dat het vaak een geval is van 'ik zal eens rap ...', waardoor de veiligheidsmaatregelen al rap overgeslagen worden...
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Kennisgebrek over risico’s met mestsilo

Berichtdoor Stigter » vr 28 feb, 2014 12:29

Daar zit volgens mij ook echt het gevaar Mike, ff gauw wat doen. Men weet het wel, maar "vergeet" meestal dat het hun ook kan overkomen.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Laatste nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten