Recordoogsten voor boeren

De nieuwste berichten op het gebied van Akkerbouw & tuinbouw & veeteelt.Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Recordoogsten voor boeren

Berichtdoor Sjors » vr 02 sep, 2011 11:36

Boeren halen recordoogsten van het land. Ondanks het superdroge voorjaar en de extreem natte zomer hangen de fruitbomen vol fruit, zitten de suikerbieten vol suiker en worden aardappelen volop geoogst. Zelfs de graanoogst is iets beter dan in eerste instantie werd verwacht.

Appel- en perenkweker Henri van Rooijen uit Noord-Beemster heeft niet vaak zulke volle fruitbomen gezien. "En het fruit is ook nog eens van uitstekende kwaliteit." In Noord-Beemster begonnen ze nog nooit zo vroeg met de pluk van de conferenceperen. Normaal gaat die in de derde week van september van start, nu al eind augustus.

Van Rooijen hoopt op een goede prijs. In de omliggende landen is de fruitoogst niet denderend en de voorraden zijn op.

Volgens de Nederlandse Fruittelers Organisatie ligt op het zuidelijk halfrond ook niks meer in de koelhuizen. Dat is gunstig voor de prijs die de boer er voor vangt.

bron


Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Recordoogsten voor boeren

Berichtdoor Sjors » do 15 sep, 2011 14:57

Afbeelding
De NEPG voorspelt een recordoogst voor consumptieaardappelen in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië.

Volgens de North-Western European Potato Growers (NEPG), een internationale organisatie voor aardappeltelers, komt de uiteindelijke opbrengst op 25,5 miljoen ton aardappelen. Dat is bijna 7% meer dan vorig jaar.

De topoogst is enerzijds te verklaren door een gemiddelde opbrengst van 47,3 ton per hectare. Dat is de hoogste productie sinds 6 jaar. Verder is in de NEPG-landen ook het areaal consumptieaardappelen toegenomen met 1,3 % tot in totaal 540.684 hectare.

Rendabele grondstof
De oogstvoorspelling van de NEPG is gebaseerd op proefrooiingen en waarnemingen in de praktijk. De aardappelen zijn dit jaar grover dan normaal, het drogestofgehalte is groot. Voor de verwerkende industrie lijkt veel hoog rendabele grondstof beschikbaar.

Ondanks de vroege start van het groeiseizoen hebben de teeltgebieden in Noord-West Europa nu te maken met moeizame oogstomstandigheden. Van de hoofdoogst in de NEPG-landen is op dit moment slechts 20 tot 25% gerooid. Vanwege de nattigheid komt meer tarra binnen en is meer kans op een hoge percentage groen en op natrot.
bron
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ih power
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 636
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 11:14
Voornaam: Eise
Skype: trekkergek_mccormick@hotmail.c
Locatie: ter idzard (der rizzerd)
Contacteer:

Re: Recordoogsten voor boeren

Berichtdoor ih power » do 15 sep, 2011 19:25

vind het best vreemd, het is vrij nat en elke dag als ik door de polder rij zie ik dat de uien op het land liggen in het water of ze die er nog mooi wegkrijgen......
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groet'n Eise Meyners
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Recordoogsten voor boeren

Berichtdoor Stigter » do 15 sep, 2011 19:59

Fruit kan ik mij nog wel voorstellen, regen, zon en weer regen, zeer groeizaam weer..

Ze geven wel aan dat vooral de oogst een probleem is, veel tarra erbij en te nat...

Of te wel, als je het van je land krijgt, dan kan je een goede opbrengst hebben.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Laatste nieuws”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten