Gemengd voeren of niet?

Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Aorend » wo 14 okt, 2009 11:51

Ik weet het niet. Hij lijkt mij aardig groot en aardig duur. Voor iets meer koop je dan een voermengwagen en heb je mooier voer voor je koeien liggen.


Edit Stigter
berichten gesplitst, de reactie komt van Grote Strautmann Doseerwagen


Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen

Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor dwoertink » wo 14 okt, 2009 18:57

Ik ben het met Arend eens.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 14 okt, 2009 19:22

Ik ben het wel en niet met m eens. Ben zelf mengwagenfreak, maar ik zie zeker financiële voordelen in deze machine. Hij scheelt naar schatting ergens tussen 25 en 50 procent met een mengwagen van deze grootte, toch veel geld, of niet. Waar jullie echter niet naar kijken is het 2e deel dat je moet bekijken: een mengwagen met deze capaciteit vraagt al ruim 75 kW, hier heb je volgens mij met 55-60kW genoeg... Ook is een mengwagen niet interessant met 2 producten, iets wat je op het gros van de veebedrijven ziet...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Aorend » do 15 okt, 2009 15:07

Spiekker; S.J.B. schreef: een mengwagen met deze capaciteit vraagt al ruim 75 kW, hier heb je volgens mij met 55-60kW genoeg... Ook is een mengwagen niet interessant met 2 producten, iets wat je op het gros van de veebedrijven ziet...


Je hebt hier deels gelijk in. We praten hier over een machine van 25 kuub. Als je met een licht trekkertje van 50 of 60 pk rijd en je voert een natte kuil, veel mais of perspulp zou dat trekkertje nog aardig moeten trekken voor die 25 kuub en een 25 kuubs dosseer wagen is niet geschikt voor boeren met 40 of 50 koeien. Hier moet je toch wel een 200 koeien mee kunnen voeren en die boeren met 200 koeien rijden vaak wel grote trekkers.

De meeste boeren voeren vaak 2 hoofd(om het zo maar even te noemen) producten maar daarnaast ook nog meel, biks, aardappelvezels enz. Als je dat los over het voer voor het voerhek gooit vreten de grootste en sterkste koeien alle bijproducten op terwijl de vaak wat zwakkere vaarsen of koeien die net gekalft hebben dat harder nodig hebben. Dus dan moet je direct alweer een krachtvoer automaat (wat ook niet goedkoop is) aanschaffen of meer bij gaan voeren in de melkstal.

Dit verhaal wil niet zeggen dat ik alle voersystemen kut vind behalve een voermengwagen, maar het voert wel het mooiste(vind ik dan)
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 18 okt, 2009 14:49

Biks gaat doorgaans via de automaat, moet je ook niet door de mengwagen gooien. ;-)

Over t vermogen: Die boeren hebben grote trekkers ja, maar die "krooier" van 55-60 kW (geen PK's he!) werd wel weer gekocht, voor het "turkenwerk", dus voeren, schudden, harken... Verder zal de berekening niet gebaseerd worden op licht voer, dus de genoemde klasse zal wel kloppen...

En wat betreft voersystemen ben ik ook makkelijk: het moet wel uit kunnen...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Tom H » zo 18 okt, 2009 20:46

Die andere trekker die niet voor het "turkenwerk" word gebruikt bij voor beeld voor maaien word wel erg duur om alleen voor zulk soort klussen naar mijn idee. Wanneer je een meng wagen hebt heb je meteen meer werk voor het echte werk paard als ik het goed heb......
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 18 okt, 2009 21:30

Maaien, mest rijden/overpompen, ploegen. Groot werk zeg maar...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Aorend » di 20 okt, 2009 12:29

Ik zie geen enkele redenwaarom je geen biks in je voermengwagen zou gooien, en als je denkt dat je koeien het beter zouden kunnen doen en wat beter wil gaan voeren door bijvoorbeeld aardappelvezels of bierbostel oid bij te gaan voeren kun je geen kant op
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 20 okt, 2009 13:12

Omdat door t vocht de brokken worden aangetast. Bijproducten voeren kan ook wel, en wordt vaak zat gedaan, maar als je maar een of af en toe een tweede bijproduct bijvoert, is het niet efficient om alleen al aan een mengwagen te denken...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Aorend » wo 21 okt, 2009 12:27

Tis ook niet de bedoeling dat je het voer er een dag in de voer wagen laat zitten. Ik ken zat boeren die biks meel en veel bijproducten via de voerwagen voeren. Ik ken echter ook een paar die om die reden zijn overgestapt van een blokkenwagen/doseerwagen omdat ze meer uit hun koeien wilden halen en meer bijproducten en meel en biks gingen voeren. Toen kwamen de grote koeien eraan die eerste alle biks en spul op vraten en vervolgens konden de vaarsen en verse koeien erbij die het juist meer nodig hebben dan een grote koe die bijna droog moet. Als je een voermengwagen hebt krijg je een prachtig resultaat en heb je dat geklier aan het voerhek een stuk minder. De rest van de biks die een vaars of verse koe voeren ze dan bij in de melkstal.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Grote Strautmann doseerwagen

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 21 okt, 2009 12:39

Voer brokken maar in de box, dan kunnen ze precies genoeg vreten! (Ik weet uit ervaring dat je de brokkenbakken in een melkstal ook niet nodig hebt, vandaar dat je ze gericht kunt voeren)

Arend,Ik hoop dat je het hiermee wel eens bent: wil je het meeste en beste uit je koe halen, ongeacht rasbalk, moet je ze "an de stalpoal" doen ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Ruben
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 919
Lid geworden op: di 31 mar, 2009 13:34
Voornaam: Ruben
Skype: rubenwind@live.nl
Locatie: Onstwedde

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Ruben » wo 21 okt, 2009 15:21

Bij men oom gooien we altijd biks en ccm of bierborstel er bij. De koeien krijgen ook nog biks in de Robot.
Mvg,

Ruben Wind

Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Frederik » wo 21 okt, 2009 22:31

hmm, biks dr bij vind ik niet echt wat, niet echt nauwkeurig, kuj beter in de krachtvoerbox en melkstal/robot wat extra bijvoeren.

Mengwagen is duur in aanschaf en kost veel brandstof tijdens het mengen. trekker van 65-70PK kan echt wel een mengwagen trekken hoor..
Zo'n grote doseerwagen heeft ook niet echt mijn voorkeur, aan de andere kant, als je alleen maar gras en mais voert en dat laad je een beetje gedoseerd voldoet dit prima en kun je mijns inziens goedkoop voeren..
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 21 okt, 2009 23:29

Frederik: 65-70 pk is absoluut niet genoeg om een fatsoenlijke mengwagen fatsoenlijk te gebruiken! Heb zelf een "losse" 72 pk (tel dr eens 3 pk bij op) Case plat gekregen voor een 10 kuubs Mullos. Dat karretje vraagt pak m beet 75 pk. Het resultaat is dat 75 pk echt een minimumgrens is. Een mengwagen eist een grotere trekker dan een voerdoseerwagen, is duurder en daarom pas interessant bij bedrijven die 2 of meer bijproducten gebruiken.
http://www.boerderij.nl/1044622/Mechani ... rwagen.htm


En wat noem jij veel brandstof? Heb jij nooit gehoord van schakelbare aftakassen? zit meestal wel een 540E in (dat heet: de 1000 (@1100-1200rpm) of 750 (@1500-1600rpm)). Vaak zijn trekkers wel ruim bemeten voor de voer(meng)wagen, dus kunnen ze dat lagere toerental (met bijbehorend lager vermogen) wel aan.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Frederik » do 22 okt, 2009 10:24

wij hebben hier ook wel is een mengwagen op demo gehad, onze 2250 met 65PK kon m toen wel hebben, hangt ook wel van de grootte af...

Kennis van me heeft een 80PK trekker voor een 15m3 mengwagen staan, is ook nog steeds goed gegaan, kom niet bij me aan dat een trekker niet genoeg vermogen heeft, want ik heb hier al genoeg voorbeelden gezien dat het wel kan, of het goed voor de trekker is laten we maar in het midden...

Tuurlijk heb ik wel van schakelbare aftakassen gehoord, maar een mengwagen verbruikt gewoon meer brandstof dan een doseerwagen omdat er gemengd moet worden, en dat hoeft bij een doseerwagen niet.

Wat je ook steeds meer ziet zijn loonvoerbedrijven. Er zit er hier ook 1 in de buurt. Die voert voor €1,00/minuut. Heeft een goede mengwagen, jij hoeft geen trekker en mengwagen te hebben staan, dus je hebt geen onderhoudskosten, brandstofkosten, afschrijvingen etc. etc. Ook een leuke optie mits je je infrastructuur goed voor elkaar hebt, anders wordt het wel een hele dure hobby
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 22 okt, 2009 10:39

Wou er zelf ook al eens aan beginnen, maar 33ct per dier was wat weinig...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Aorend » vr 23 okt, 2009 14:14

Spieker

Ik ben dat wel met je eens. Om koeien echt gericht te voeren is een krachtvoer automaat het mooist. Maar dat is ook niet echt goedkoop.

Zo'n wagen is gericht op grote boeren. Als je 'groot'(laten we een lijn zetten bij 120 koeien) boer bent zie ik als groot voordeel dat je je koeien in meerdere groepen kunt laten lopen. Zo kun je met je mengwagen toch wat gerichter voeren.

En eigenlijk als je de koeien weer aan de stalpoal doet moet je ze ook weer koeken gaan voeren in plaats van brok :P


@Ruben heeft jouw oom een delaval melkrobot en had die een gascoigne 2x5 melkstal, want dan melken wij nou hier in zijn oude melkstal
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Tom H » vr 23 okt, 2009 18:41

Met de helft van die 120 koeien van jou kan het ook super goed uit! Bij producten worden ook voor een goede voer opname bij gevoerd. Niet alleen om het te verbeteren. Bij mijn buurman hebben we een kuil van 1100 fem. Daar gaat als nog bier borstel en droog zetmeel en nog een beetje eiwit mix bij. Met de eiwit mix kun je alles heel goed sturen is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 23 okt, 2009 18:55

1100VEM? Per kg DS, hoop ik? En ik hoop ook dat er nog graszaadstro of tarwestro doorkomt...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Tom H » vr 23 okt, 2009 19:11

Roodzwek komt er bij door ;) . Dat weet ik niet hoe dat zit. Worden gewoon monsters van genomen dmv prikken.
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Aorend » zo 25 okt, 2009 09:32

Om met 60 koeien 2 groepen te gaan melken lijkt mij niet echt handig
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Tom H » zo 25 okt, 2009 11:41

Waarom moet je in 2 groepen melken?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 26 okt, 2009 09:20

Het beste is om iedere koe apart te voeren, das alleen niet overal haalbaar. Wij hadden met 20 koeien ook 2 groepen: droogstaande koeien en melkkoeien. Melkkoeien hoef je niet altijd in 2 groepen te doen. Werkt pas goed/efficiënt bij grotere koppels (120 is een mooi aantal)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Niels » ma 26 okt, 2009 16:01

edit: ow zat niet op te letten :D
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Gemengd voeren of niet?

Berichtdoor Aorend » di 27 okt, 2009 22:00

Spieker snapt um
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten