Oude mest - Nieuwe mest

Estrella
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei, 2009 09:28
Voornaam: Gwen

Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Estrella » wo 06 mei, 2009 09:35

Hallo,

Al geruime tijd ben ik op zoek naar weide voor mijn pony's.
Inmiddels heb ik wat op het oog wat goed bij mij en mijn pony's past en waar een leuk plekje van te maken is.

Helaas is de vorige huurder niet zo heel netjes geweest en is zonder op te zeggen vertrokken, hierbij is de nodige zooi achter gelaten.
Zo staat het weiland al meer dan een half jaar leeg. Op deze weide staan schuilstallen nog helemaal vol met paardenmest. Dit is dus oude paardenmest.
Na wat rond te vragen waar ik dit kwijt kon, werd mij verteld dat oude mest erg gewilt is voor akkers en tuinen.
Dan komt nu mijn vraag, klopt dit? En waarom is oude mest beter dan nieuwe mest?


Ik hoop op wat reacties van mensen die mijn vraag kunnen beantwoorden.


Gebruikersavatar
René
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 673
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 21:06
Voornaam: Rene
Locatie: Heuvelland Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor René » wo 06 mei, 2009 10:08

Omdat die al meer vergaan is en dus sneller door de grond word opgenomen. Correct me if I`m wrong!
Groeten,
René
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 06 mei, 2009 10:33

Kan waar zijn, wat René zegt. Ik kan wel zeggen dat je die oude mest niet in de paardenweide moet smijten. Die dieren vreten dan slecht, plus dat (wanneer je dan wilt maaien) je de helft van t voer zo weer naar buiten kunt dragen. Wij ruilen met de buren daarom ook mest uit. Zij de drijfmest van de mestkalveren in t gras, wij hun paardenmest op t bouwland.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Atte H » wo 06 mei, 2009 10:35

Er moet helemaal geen mest op het weiland liggen, kans op wormen wordt dan vergroot ;) Dus niet gezond voor de paarden :P
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 06 mei, 2009 10:44

Zeker weten? Heb ik de buren nooit over gehoord :-P

Dat het weiland trouwens al meer dan een half jaar leeg staat is leuk, maar volgens mij ook alleen geschikt voor zoog/mestkoeien. Of uiteraard maaien en afvoeren. Foto's?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor ron » wo 06 mei, 2009 10:51

Die oudere mest is inderdaad makkelijker te verwerken omdat het wat ruller is. Die rulheid van de mest is echter ook afhankelijk van o.a. diersoort, type mestbewaring (luchttoetreding) en bewaarduur natuurlijk.
Jouw paardemesthoop heb ik niet gezien, maar ik denk dat er wel veel stro in zal zitten en dat het flink aangestampt is. Dit zal misschien nog niet helemaal zo mooi verteerd zijn.

Succes met je pony's en het uitmesten!

Groetjes
Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Atte H » wo 06 mei, 2009 10:54

Sjoerd, mijn nicht heeft 5 paarden en die vertelde dat :P
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 06 mei, 2009 10:55

Heb trouwens laatst mooie mest gezien. Ik zei nog tegen de buurman, dat dat zelfs in zijn paardenweitje kon. Dat spul verdeelde zich mooi. (Situatie: buurman was aannemer vroeger. Hij had nog een afgekeurde kelderbak, die hij deels heeft ingegraven. Werkt formidabel, is alleen heel nat. Daar was de loonwerker niet zo blij mee, er gaat namelijk veel vocht in zitten. Hadden wij eerst moeten leegzuigen, zeiden we al ;-))
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Estrella
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei, 2009 09:28
Voornaam: Gwen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Estrella » wo 06 mei, 2009 13:22

Bedankt voor alle reacties, ik was ook zeker niet van plan om de paardenmest over het weiland uit te strooien ;)
Het was pure mest, dus zonder stro, hooi, zaagsel of vlas ertussen.

Helaas heb ik net een waarschuwing gekregen over het weilandje, er staan containerstallen op die er niet op mogen staan. De gemeente is er inmiddels mee bezig en de containerstallen worden weg gehaald, of dat nu door de eigenaar gebeurd of door de gemeente.. het moet er weg.
Wel een enorme tegenvaller, want we hadden alles zo goed als rond.

Ik snap nu in ieder geval waarom oude mest beter kan zijn dan goede mest. goede informatie ook om te weten!

Dat brengt mij eigenlijk op de volgende vraag:
Daar waar mijn pony's nu staan wordt het weiland bemest met kippenmest, ik ben hier zelf geen voorstander van en al helemaal niet omdat er bemest wordt terwijl de pony's in het weiland staan.
Kan kippenmest werkelijk veel kwaad of is dit een fabeltje?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 06 mei, 2009 14:37

Kwaad kunnen is misschien veel gezegd, maar het is niet erg bevorderlijk voor t gras. Je krijgt namelijk "vet" gras. Iets vat men over t algemeen niet wil bij paarden. Bij koeien ligt het anders (al zit je dan met eventuele besmettingen van ziekteverwekkers, zoals E. coli, Salmonellae, enz). Het beste gras voor paarden is schraal gras. Wat, voor zover ik weet, het grootste probleem is, is dat de pony's het gras niet willen vreten, gezien de mestlucht, al zijn geiten wat dat betreft erger ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Estrella
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei, 2009 09:28
Voornaam: Gwen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Estrella » wo 06 mei, 2009 16:08

Hoi Spiekker, heel erg bedankt voor je reactie.
Het is erg nuttige informatie, want nu gaat er ook gelijk een lichtje branden met de reden waarom mijn pony op het moment zo ziek is. :)
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor ron » wo 06 mei, 2009 16:14

Esterella, ik hoop dat ik ernaast zit, maar ik krijg een beetje de indruk dat je 'gebruikt' wordt. Je schreef dat je alles al zo goed als rond had, nu wil iemand nog even snel van een lading kippemest af waar jij mee te maken krijgt! Geen nette gang van zaken vind ik.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 06 mei, 2009 16:26

Ja, Ron nu je t zegt. 't Is wel vervelend voor Gwen, dat zij als stadsvrouwtje, geen grond heeft en daardoor moet huren. Ideaal voor degene die verhuurd.Kan mooi de rommel "verwaarlozen". Een goed contract afsluiten is dus altijd goed. Weten jullie beide waar je aan toe bent.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor ron » wo 06 mei, 2009 16:32

Ja Sjoerd! Maar als je niet zoveel afweet van de gang van zaken in de landbouw, weet je natuurlijk niet waar je op moet letten met zo'n contract.

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 06 mei, 2009 16:37

Daar heb jij weer een punt Ron ;-) Ik veronderstel echter, dat je met sbv een best eindje op weg bent

*sbv=simpel boeren verstand --> logisch nadenken;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Estrella
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei, 2009 09:28
Voornaam: Gwen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Estrella » wo 06 mei, 2009 16:40

Hai,

Wat betreft dat landje dacht ik inderdaad dat het bijna zo goed als rond was, maar ik denk dat dit landje niets gaat worden. Ik wordt in de zeik genomen wat betreft de schuilstalling die erop staat. De gemeente is hier mee bezig en die schuilstallen moeten verwijderd worden.

Wat betreft de kippenmest, dat is waar mijn pony's nu staan. Bij deze stal worden de weides bemest met kippenmest. Omdat hier al wat aangegeven werd over bemesting, vroeg ik mij dit zo af hoe dat zat met de kippenmest die over het land gereden wordt.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor ron » wo 06 mei, 2009 16:48

Jammer Gwen :(
Ik denk niet dat jij de eerste was en ook niet de laatste zult zijn, als je dus echt in de zeik wordt genomen door die man.



Spiekker; S.J.B. schreef:Ik veronderstel echter, dat je met sbv een best eindje op weg bent

Nou ja? Ik heb (net als jij) ook alleen maar Dronten gedaan :lol: :lol:


Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 06 mei, 2009 17:11

Kun je niks mee he :-P

Dat vermoeden heb ik ook wel Ron. Een paardenvrouwtje, met weinig benul (sorry voor de eventueel verkeerde woordkeuze) is zo makkelijk te bedriegen.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Estrella
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 06 mei, 2009 09:28
Voornaam: Gwen

Re: Oude mest - Nieuwe mest

Berichtdoor Estrella » wo 06 mei, 2009 21:50

Veel weet van paarden, maar weinig van weiland.. dat klopt inderdaad. Daar heb ik mijn vader voor ;)
En laat die nu net in het buitenland zitten.

Ik denk dat de meeste mensen met paarden en zonder eigen land dat wel hebben. Het jammere is alleen dat je vrij weinig informatie vinden kunt met betrekking tot het onderhouden van weiland en wat nu wel en niet is toegestaan op het weiland. Dat loopt nu jammer genoeg niet goed. Je gaat er vanuit wanneer je kijkt bij een stukje weide waar stallen op staan, dat die stallen daar ook mogen staan. Heel toevallig kreeg ik nu een waarschuwing en ben ik direct naar de gemeente gegaan. Het is iets om van te leren zullen we maar zeggen :)

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten