Voorjaarswerk 2009

Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Aorend » wo 15 apr, 2009 17:12



Een paar foto'tjes met een mooi nummertje eronder.


Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen

Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Niels » wo 15 apr, 2009 17:32

Mooi filmpje/foto's en mooi nummer er onder gezet :D MTT :D
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Stigter » wo 15 apr, 2009 18:41

Die John Deere 6010 trekt dat gemakkelijk? een drieschaar? Hoeveel pk is dat?

De John Deere 4240 is toch 4-wiel aangedreven? Waarom die niet voor de ploeg? Wel erg leuk om te zien,krijg steeds meer zin om terug te keren in het boerenleven.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Niels644 » wo 15 apr, 2009 19:34

Nou, Arie, wat let je? Een weekje vrij nemen om weer eens op de trekker te stappen in de oogsttijd ofzo? Dat doet m'n vader ook heel af en toe, vind ie geweldig!
Leuke foto's trouwens, ik vind alleen het plaatje wat minder, maar over smaak valt niet te twisten :P
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Stigter » wo 15 apr, 2009 19:38

Ik heb al mijn vakantiedagen hard nodig, boerderijtje in Polen, wellicht dat ik daar nog wel even op een trekker stap (Belarus van een vriend).

Is toch het mooiste werk dat er is? Lekker buiten, machines, vogeltjes etc horen, zonsopgang meemaken, maar ook de zonsondergang! Dat is het ware genieten (misschien moet je wel wat ouder zijn om dat juist te gaan waarderen)

oja, wat lichamelijke klachten houden mij het meeste tegen, mijn rug is nu al versleten (leuk als je op je 16e 150 kilo kan tillen, wedstrijdje deed wie het vaakst een zak kunstmest boven zijn hoofd kan tillen, maar als je 36 bent komen de gebreken) en mijn knie heeft ook al meerdere opdoffers gekregen)
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Niels644 » wo 15 apr, 2009 20:34

Tsja, ik vind het ook schitterend werk! Het is dan misschien niet wat ik de rest van m'n leven zou willen doen, maar ik zal het altijd mooi blijven vinden!
Op je boerderijtje in Polen, heb je daar geen trekker dan? Daar kun je je toch ook heerlijk uitleven?
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Niels » wo 15 apr, 2009 20:36

Ja, ik vind het ook het mooiste werk dat er is,
er zijn natuurlijk ook nadelen, maar je moet er ook wat voor over hebben.

maar 150 kilo op je 16e???
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Tom H » wo 15 apr, 2009 21:02

Arie: Als je een ploeg helemaal super af stelt heb je geen 4 WD nodig. Op hele lichte zandgrond kan dat makkelijk ;) .
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Stigter » wo 15 apr, 2009 21:05

Ja, gewoon dood gewicht optillen, stond te trillen over mijn hele lichaam, maar kreeg het wel van de grond. ipv de trekker naar de frontgewichten toe rijden, liepen wij altijd met het frontgewicht naar de trekker (dat waren nog zelf gelaste gewichten)

Maar goed, boerderijtje in Polen heeft maar 1 hectare grond, waarvan een halve hectare gras en de rest wordt gebruikt door de buurman.

Maar we dwalen behoorlijk af, terug naar het voorjaarswerk van Aorend

@Tom,
kreeg niet echt het idee dat dit zandgrond is? Maar kan het verkeerd hebben. Het is wel lichte grond, of valt erg mooi.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Aorend » wo 15 apr, 2009 21:12

Dit is wel zandgrond, dat dit hele lichte zandgrond is wil ik niet zeggen. Hij had het er af en toe wel eens moeilijk mee, maar gelukkig was dit stuk aardig droog. We gebruiken de kleine omdat deze heel kort kan draaien en hij heeft de diepteregeling en alles veel beter dan die grote, die is daar veel grofer mee. En mijn broer vindt het leuk om met deze trekker te ploegen. Owhja en die MF kon hij er ook niet voor hebben, omdat die nu in Duitsland is.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor ron » wo 15 apr, 2009 21:34

Aorend schreef:We gebruiken de kleine omdat deze heel kort kan draaien en hij heeft de diepteregeling en alles veel beter dan die grote, die is daar veel grofer mee,


Bekend probleempje Aorend!
Bij mijn JD 4440 is dit ook zo: of hefinstallatie helemaal omhoog of helemaal omlaag. Ik denk dat ik wel weet waar dat aan ligt, maar we moeten er nog mee aan de slag. Dan pas kan ik je het zeggen ;)
Die JD met hydraulische voorwielaandrijving vindt ik toch ook wel lekker scherp sturen :)

Groetjes
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Aorend » wo 15 apr, 2009 21:44

Ja voor het aantal pkaas dat hij heeft kan hij wel aardig krap sturen, maar het is nu net wat makkelijker. Alleen de hydraulische voorwielaandrijving vind ik wel waardeloos. Als je bij deze de voorwiel aandrijving aanzet kun je niet meer schakelen, want anders begint hij olie te spuiten, en als je dan de koppeling intrapt gaat de voorwielaandrijving gewoon door
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor ron » wo 15 apr, 2009 22:00

Aorend, bij mij werkt die HFWD ook niet meer fantastisch: hij trekt alleen is z'n achteruit. Als je de koppeling intrapt schakelt HFWD (net als bij jou dus) niet uit, je moet dus effe op de rem trappen om dat groene hert tot stilstand te brengen.

Aorend schreef:Als je bij deze de voorwiel aandrijving aanzet kun je niet meer schakelen, want anders begint hij olie te spuiten

Oei, niet zo leuk, maar waar dan?? Powershift of Quad Range versnellingsbak ?? Ik heb Quad Range.

Problemen bij die HFWD zijn bijna altijd van electrische aard. Ik moet ook alle schakelaartjes nog even nalopen. (Maar voordat ik zover ben... Die dagen duren zo kort als het voorjaar, zomer en herfst is)
Het aantal monteurs in NL die hier goed in zijn, zijn blijkbaar maar op 1 hand te tellen :shock:

Groetjes
Gebruikersavatar
Aorend
Junior forumlid
Junior forumlid
Netherlands
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 11:40
Voornaam: Aorend
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor Aorend » wo 15 apr, 2009 22:06

Ja ik heb niet zoveel verstand van die versnellingbak. Er zitten 4 groepen in abcd en 4 versnellings vooruit en 2 achteruit en je hoeft tussen 1 en 2, 3 en 4, 1R en 2R niet te koppelen die kun je gewoon opzij drukken alleen dit doet hij niet zo gedoseerd. Hij springt dan helemaal vooruit.

Hij spuit dan olie bij het een of andere ring of bout oid, ik weet niet precies. Er zit een of andere gaat je in en als je dan bijvoorbeeld van de 1 naar de 2 gaat lijkt het net dat je de tuin aan het beregenen bent, zo'n geluid maakt het dan.
Farmers do it twice a day

Doe geen dingen die ik ook niet zal doen
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Voorjaarswerk 2009

Berichtdoor ron » do 16 apr, 2009 07:58

Dan is dat dus de Quad Range. Werkt misschien niet zo plezierig als PowerShift (afhankelijk van je werk dus) maar gaat wel langer mee.
Jammer van die olielekkage, maar die trekker heeft natuurlijk wel een gigantische olieopbrengst met die grote oliepomp ;)

Groetjes

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten