mest/gras van weiland verwijderen

DragonRider
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 nov, 2015 20:20
Voornaam: Ivar

mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor DragonRider » zo 22 nov, 2015 21:12

Beste lezers, Ik heb een dilemma...

Ik heb 4 perselen van een hectare elk waar afwisselend paarden op lopen. Elke keer als de paarden naar de volgende wei gaan, blijven er bossen gras staan wat ze niet willen eten en ligt het vol met mest. En dat moet dus eraf...
Tevens staan er langs de randen stroken met onkruid wat er af moet...

Op dit moment ga ik er met een trommelmaaier overheen om de bosjes en het onkruid kort te maaien en daarna met een aanhanger en een riek alles opscheppen. De mest zuig ik op met een grote zuiger... Maar dit is erg arbeidsintensief. Altijd met z'n tweeen moeten zijn etc.
Dus ik ben op zoek naar een makkelijkere/betere manier om dit te verwijderen...

Zoals je al gelezen hebt ben ik in het bezit van een oude international 533, trommelmaaier, een mestzuiger, een bejaarde schudder en een gewone aanhanger.

Nu zat ik zelf te denken aan een van de volgende opties:

1: een "Spragelse klepelmaaier met opvang", maar daarmee kom je niet langs de slootkant voor het onkruid en ik weet niet of die ook mest mee oppakt...?
2: eerst maaien met de trommel, daarna met een Acrobaat op een strook harken en daarna met een opraapkar oppakken (bv een Vicon Feedex 360S) al weet ik dan nog niet of deze ook de mest mee oppakt...?
3: eerst maaien met de trommel, daarna met een Acrobaat op een strook harken en daarna met een Terra-Vac Paddocksweeper?

En dan natuurlijk de hamvraag, alles wat ik bijkoop, kost natuurlijk extra... dus wat is wijs/aan te raden?


Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor mike_v » ma 23 nov, 2015 18:39

Gras rond mest gewoon afmaaien met een weidebloter. Als dat gedaan is ga je over de wei met een weidesleep (gewoon wat kettingen, banden, ... zijn genoeg) zodat het mest uiteen getrokken wordt. Als er dan eens een bui overheen gaat is trekt het meeste wel weg en zullen de paarden geen plekken meer gaan vermijden.

Je kan het mest ook steeds oprapen, maar dan vraag ik waarom? Ik veronderstel dat je jaarlijks ook wel wat bemest. Laat het paardenmest liggen en je moet minder bijbemesten.
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
DragonRider
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 nov, 2015 20:20
Voornaam: Ivar

Re: mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor DragonRider » di 24 nov, 2015 06:16

mike_v schreef:Gras rond mest gewoon afmaaien met een weidebloter. Als dat gedaan is ga je over de wei met een weidesleep (gewoon wat kettingen, banden, ... zijn genoeg) zodat het mest uiteen getrokken wordt. Als er dan eens een bui overheen gaat is trekt het meeste wel weg en zullen de paarden geen plekken meer gaan vermijden.

Je kan het mest ook steeds oprapen, maar dan vraag ik waarom? Ik veronderstel dat je jaarlijks ook wel wat bemest. Laat het paardenmest liggen en je moet minder bijbemesten.



Wat doet een Weidebloter anders dan een Trommelmaaier? slaat deze het kleiner of anders...?

maar dan nog zit ik met het probleem van de stroken onkruid en het gras dat dan op de wei blijft liggen...

De reden dat we de mest elke keer weghalen is vanwege de hoeveelheid en ter voorkoming van wormen...
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor mike_v » wo 25 nov, 2015 12:27

Volgens mij maakt een weidebloter het gras kleiner. Een trommelmaaier snijd het onderaan af waarna het op de trommels komt te liggen en er waarna weer afvalt/wordt gegooid. Bij een weide bloter wordt het gras minstens tweemaal geraakt door een mes. Het kan geen kwaad om het gras gewoon te laten liggen, mits je niet te lang wacht met maaien. Wat blijft liggen kan maar als mest dienen voor je grasland.

Dat onkruid zit onder de afrastering veronderstel ik? Gewoon enkele keren per jaar met een bosmaaier rond gaan? Daar zal weinig anders opzitten volgens mij.

Je bedoeld wormen bij de paarden? Volgens mij is het al te laat als die in de mest zitten. Die van hier krijgt ook ieder jaar een ontwormingsmiddel. Mest wordt nooit uit de weide gehaald.
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
DragonRider
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 nov, 2015 20:20
Voornaam: Ivar

Re: mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor DragonRider » do 26 nov, 2015 00:09

mike_v schreef:Volgens mij maakt een weidebloter het gras kleiner. Een trommelmaaier snijd het onderaan af waarna het op de trommels komt te liggen en er waarna weer afvalt/wordt gegooid. Bij een weide bloter wordt het gras minstens tweemaal geraakt door een mes. Het kan geen kwaad om het gras gewoon te laten liggen, mits je niet te lang wacht met maaien. Wat blijft liggen kan maar als mest dienen voor je grasland.

Dat onkruid zit onder de afrastering veronderstel ik? Gewoon enkele keren per jaar met een bosmaaier rond gaan? Daar zal weinig anders opzitten volgens mij.

Je bedoeld wormen bij de paarden? Volgens mij is het al te laat als die in de mest zitten. Die van hier krijgt ook ieder jaar een ontwormingsmiddel. Mest wordt nooit uit de weide gehaald.



hmmm. oke. maar ik heb al een trommelmaaier, dus heeft een bloter zoveel meerwaarde om de aanschaf te rechtvaardigen..?

We hebben van die sloten in de lengte tussen de percelen, waarnaast de sloter vorige keer het slib op de rand van het weiland gegooid heeft. hierdoor hebben we nu dus een strook van 1 a 2 meter breed met alleen onkruid ipv gras... en dat aan beide zijden van elk perceel... dus dat is flink balen...
zit ook wel een beetje langs/onder de hekken, maar das idd met een bosmaaier wel te doen.

Bedoel idd wormen bij de paarden. Als het goed is kun je dat voorkomen/risico verminderen als je de mest uit het land haalt. Vandaar.

Strooi 1x per jaar kunstmest.

kwam toevallig van de week een "grasveger" tegen. Leek me ook wel een mooi machientje hiervoor, maar dan komt weer die vraag of ie ook de zwaardere mest mee oppikt... :')
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor mike_v » do 26 nov, 2015 21:14

Of het het waard is speciaal een weidebloter aan te schaffen, ik denk het niet. Als je op tijd eens rondgaat met de schijvenmaaier zal het gras ook wel kort genoeg blijven om snel genoeg te verteren.

Wordt zulk bermmaaisel normaal ook niet opgeruimd? Lijkt me niet echt normaal dat het daar gewoon heen gegooid wordt?
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
DragonRider
Nieuw lid
Nieuw lid
Netherlands
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 nov, 2015 20:20
Voornaam: Ivar

Re: mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor DragonRider » do 26 nov, 2015 21:53

mike_v schreef:Of het het waard is speciaal een weidebloter aan te schaffen, ik denk het niet. Als je op tijd eens rondgaat met de schijvenmaaier zal het gras ook wel kort genoeg blijven om snel genoeg te verteren.

Wordt zulk bermmaaisel normaal ook niet opgeruimd? Lijkt me niet echt normaal dat het daar gewoon heen gegooid wordt?


Zo zat ik ook al te denken. gewoon eens per maand/per 2 maanden ofzo ff vlug langs de randen het onkruid maaien. maar dan moet dat wel van het land af, op een composthoop ofzo...

bermmaaisel wel, mits het aan de zijde is van de gemeente. de zijde van onze weilanden natuurlijk niet. die moeten we zelf onderhouden.

het slib was van de sloten tussen onze weilanden in... dus eigen sloot, eigen probleem... :'). Hadden het eigenlijk beter moeten laten afvoeren, wisten wij veel... of misschien moeten uitslepen en verdelen over het hele weiland...? maar dan is er weer het risico dat het hele land vol komt te staan met wilgentakken, distels, brandnetels etc...
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: mest/gras van weiland verwijderen

Berichtdoor mike_v » za 28 nov, 2015 10:47

Dat bermmaaisel uiteen slepen is volgens mij ook een heel risico om wat je zelf aanhaalt: De hele weide vervuilen met onkruidzaden ;-)
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten