Particuliere veeteelt

tds
Nieuw lid
Nieuw lid
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: do 28 nov, 2013 10:10
Voornaam: Thomas

Particuliere veeteelt

Berichtdoor tds » do 28 nov, 2013 10:28

Hallo,

Eerst even mezelf voorstellen:

Ik ben Thomas, afkomstig uit de buurt van Gent, België.

Vooraleerst even verduidelijken dat ik géén boer ben van beroep (of bijberoep), dit gaat over een particuliere kwestie.
We hebben een huis met daaraan een stuk grond van 30a. In de buurt van dat stuk grond heb ik een ander stukje gekocht van 30a (grenst niet aan het vorige).
Op dit moment gebruik ik deze weides voor m'n Hampshire down schapen. (6)

Nu heeft een vriend van me een stuk grond gekocht dat aan de 2e weide grenst, 1ha. Hij ziet dat alleen als investering, hij woont er nl op 50km van.
Het is de bedoeling dat ik het stuk gewoon onderhoud, en hij wil elk jaar een schaap bvb.

Op dit moment is het braakliggend, er stond mais op.
Het is de bedoeling dat we van deze grond weiland maken om zo m'n schapenweide te kunnen verlengen (30a+0.5ha) en in twee te splitsen om een kalf op te zetten (0.5ha).

Nu heb ik hierover enkele vragen:
- het 'omvormen' van maisland naar weiland laat ik het best doen door een loonwerker vermoed ik? Ik kan dit gerust zelf doen, heb m'n andere 2 weides ook zelf omheind maar als dat nie teveel kost besteed ik dit liever uit)
- is deze grond geschikt om weiland van te maken, maw is die niet teveel uitgeput door die maisteelt? (hoe moet ik dit opnieuw bemesten?)
- In theorie vermoed ik, als ik de werken (laat) doe in voorjaar 2014, dat m'n schapen er reeds id zomer op zullen knn grazen?
- Zal die 0.5ha voldoende zijn voor dat kalf? Zal ik moeten bijvoederen?
- Is het doenbaar voor een particulier om een kalf te kopen en het 1 jaar te laten grazen om vervolgens te laten slachten?
Ik ken een boer die me een kalf zou kunnen verkopen, en naar de weide/slachthuis kan vervoeren.
Moet ik hiervoor attesten hebben? (of moet ik hiervoor landbouwer in bijberoep zijn?)
Wat is de gemiddelde prijs voor een jaarling kalf?

Ik weet dat ik hier vrij veel werk mee zal hebben, maar dat is juist de bedoeling. ik doe dit vnl als hobby om zodoende m'n familie vlees te voorzien.

Denken jullie dat dit een haalbaar project is?

alvast bedankt

Thomas


Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Particuliere veeteelt

Berichtdoor Stigter » vr 29 nov, 2013 12:48

Een koe is een kuddedier, dus 1 kalf zou ik niet doen. Ik zou dan de schapen en kalf samen laten lopen.

Verder vermoed ik dat je echt wel moet bijvoederen én moet zorgen voor vers water als je de beesten in een weiland laat lopen.

Als je alles uitrekent denk ik dat je niet veel goedkoper uit bent, dan dat je bij de slager een stuk vlees koopt.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
mike_v
Forumlid
Forumlid
Belgium
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 28 jun, 2010 21:25
Voornaam: Mike
Locatie: Overpelt
Contacteer:

Re: Particuliere veeteelt

Berichtdoor mike_v » vr 29 nov, 2013 21:53

Denk dat je beter af zou zijn met enkele schapen meer dan proberen één kalf (pink/vaars vermoed ik dat je bedoeld?) te laten grazen. Een vaars/pink ga je sowieso ook nog andere dingen zoals maïs moeten bijvoeren. Schapen gaan (volgens mij) wel toe komen met het gras ;) .
Vriendelijke Groeten

Mike.



Afbeelding
AgroFotografie.be
Gebruikersavatar
jd7930s
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 262
Lid geworden op: vr 16 jul, 2010 12:07
Voornaam: Menno
Skype: john-deere7930s@hotmail.com
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Particuliere veeteelt

Berichtdoor jd7930s » za 30 nov, 2013 01:49

opzich hoeven koeien niet persee mais erbij ofzo, wij voeren hier eigenlijk al jaren alleen kuilgras dus gras en brok omdat wij gewoon niet de mogelijkheid hebben om mais te kunnen verbouwen en op te slaan hebben soms wel eens mais aangekocht maar dat zijn weer dure kosten
Met vriendelijke groet,

Menno
http://www.agrarproductions.nl
Gebruikersavatar
valtrajohnie-t202
V.I.P.
V.I.P.
Netherlands
Berichten: 1196
Lid geworden op: do 18 jun, 2009 16:34
Voornaam: Arno

Re: Particuliere veeteelt

Berichtdoor valtrajohnie-t202 » za 30 nov, 2013 11:27

Hmm lastig verhaal dit. Het lijkt me verstandig als je het maisland om wil vormen naar weide, dat je een bodem onderzoek laat uitvoeren
om te weten te komen wat er zo al in de bodem huis houd. Zo'n bedrijf die dat onderzoek doet kan je dan ook vaak een passend advies geven,
over de toe te passen bemesting, PH niveau enz wat nodig is voor een gezond weiland.
Maar goed wat ik mij afvraag is, ga je dit maar 1 jaar doen of is het voor langere tijd?
Als het laatste de doelstelling is kun je volgens mij beter een mannetje en vrouwtje nemen en dan zelf gaan fokken.
mvg Arno
Nothing runs like a deere" - being chased by a VALTRA

Afbeelding
Gebruikersavatar
vossie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 30 mei, 2012 10:48
Voornaam: Elwin
Skype: elwin_trekkers@live.nl
Locatie: Zwinderen

Re: Particuliere veeteelt

Berichtdoor vossie » zo 01 dec, 2013 15:42

Je kan beter wat schapen in die weide doen dan houd je gewoon maar wat meer schapen. Kan je ook goed aan verdienen maar natuurlijk zou je het wel kunnen proberen met een paar kalveren in het land. Omheinen is niet erg duur, je hebt palen nodig en prikkeldraad.

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten