Particuliere veeteelt

tds
Nieuw lid
Nieuw lid
Belgium
Berichten: 1
Lid geworden op: do 28 nov, 2013 10:10
Voornaam: Thomas

Particuliere veeteelt

Berichtdoor tds » do 28 nov, 2013 10:28

Hallo,

Eerst even mezelf voorstellen:

Ik ben Thomas, afkomstig uit de buurt van Gent, België.

Vooraleerst even verduidelijken dat ik géén boer ben van beroep (of bijberoep), dit gaat over een particuliere kwestie.
We hebben een huis met daaraan een stuk grond van 30a. In de buurt van dat stuk grond heb ik een ander stukje gekocht van 30a (grenst niet aan het vorige).
Op dit moment gebruik ik deze weides voor m'n Hampshire down schapen. (6)

Nu heeft een vriend van me een stuk grond gekocht dat aan de 2e weide grenst, 1ha. Hij ziet dat alleen als investering, hij woont er nl op 50km van.
Het is de bedoeling dat ik het stuk gewoon onderhoud, en hij wil elk jaar een schaap bvb.

Op dit moment is het braakliggend, er stond mais op.
Het is de bedoeling dat we van deze grond weiland maken om zo m'n schapenweide te kunnen verlengen (30a+0.5ha) en in twee te splitsen om een kalf op te zetten (0.5ha).

Nu heb ik hierover enkele vragen:
- het 'omvormen' van maisland naar weiland laat ik het best doen door een loonwerker vermoed ik? Ik kan dit gerust zelf doen, heb m'n andere 2 weides ook zelf omheind maar als dat nie teveel kost besteed ik dit liever uit)
- is deze grond geschikt om weiland van te maken, maw is die niet teveel uitgeput door die maisteelt? (hoe moet ik dit opnieuw bemesten?)
- In theorie vermoed ik, als ik de werken (laat) doe in voorjaar 2014, dat m'n schapen er reeds id zomer op zullen knn grazen?
- Zal die 0.5ha voldoende zijn voor dat kalf? Zal ik moeten bijvoederen?
- Is het doenbaar voor een particulier om een kalf te kopen en het 1 jaar te laten grazen om vervolgens te laten slachten?
Ik ken een boer die me een kalf zou kunnen verkopen, en naar de weide/slachthuis kan vervoeren.
Moet ik hiervoor attesten hebben? (of moet ik hiervoor landbouwer in bijberoep zijn?)