Protest tegen megastallen
- Stigter
- Beheerder
- Voornaam: Arie
- Contacteer:
Protest tegen megastallen
UTRECHT - Milieudefensie protesteert maandagochtend in Utrecht tegen de komst van megastallen in de provincie. Provinciale Staten stemt maandag over de komst van de stallen.
Ongeveer twintig mensen van Milieudefensie hebben zich voor het Provinciehuis verzameld, zo liet een woordvoerder weten. Met kratten hebben ze een kleine veefabriek nagebouwd met daarop foto's van 'zielige varkens en koeien'.
Vorig jaar ondertekenden 15.000 mensen het burgerinitiatief 'Stop veefabrieken Utrecht' om de vestiging van megastallen tegen te houden. Maandagmiddag stemmen de leden van de Provinciale Staten over dit initiatief.
Bron Telegraaf
Ik heb hier wel een mening over, maar het is niet alleen de provincie Utrecht natuurlijk waar de bewoners tegen megastallen zijn. Wat vinden jullie ervan?
Ongeveer twintig mensen van Milieudefensie hebben zich voor het Provinciehuis verzameld, zo liet een woordvoerder weten. Met kratten hebben ze een kleine veefabriek nagebouwd met daarop foto's van 'zielige varkens en koeien'.
Vorig jaar ondertekenden 15.000 mensen het burgerinitiatief 'Stop veefabrieken Utrecht' om de vestiging van megastallen tegen te houden. Maandagmiddag stemmen de leden van de Provinciale Staten over dit initiatief.
Bron Telegraaf
Ik heb hier wel een mening over, maar het is niet alleen de provincie Utrecht natuurlijk waar de bewoners tegen megastallen zijn. Wat vinden jullie ervan?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Frederik
- Forumlid
- Voornaam: Frederik
- Contacteer:
Re: Protest tegen megastallen
Wat pleit er voor mega-stallen? 'k Vind het niet zo gek dat ze er wat negatief tegenover staan
http://www.landbouwfoto.nl

- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Schaalvergroting? Waardoor lagere kostprijs?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
-
- Forumlid
- Voornaam: jord
Die mensen die protesteren weten toch niet hoe het er in zo'n stal aan toe gaat.. zien alleen het ergste van het ergste op tv en internet......
- Niels
- Mega senior forumlid
- Voornaam: Niels
- Contacteer:
Klopt.. En dan nog zeuren dat het vlees duur is zeker..
- Frederik
- Forumlid
- Contacteer:
Met alle respect, maar wat levert het op als je 800 koeien gaat melken?
- koeien niet meer buiten
- altijd vreemd personeel
- enorme financiering, als de melkprijs laag is treft het je allemaal 4x zo hard dan de kleinere ondernemers
- wegen kapot gereden
- burgers die nooit meer koeien in de wei zien, en een overproductie aan melk.
Ik zeg: Dat gezinsbedrijf is zo gek nog niet!
Ook binnen de melkveesector laait deze discussie weer op, lees bijv. de NieuweOogst/Veldpost van afgelopen zaterdag eens door, t is ook wel tekenend dat FrieslandCampina overweegt om weidegang verplicht te gaan stellen!
- koeien niet meer buiten
- altijd vreemd personeel
- enorme financiering, als de melkprijs laag is treft het je allemaal 4x zo hard dan de kleinere ondernemers
- wegen kapot gereden
- burgers die nooit meer koeien in de wei zien, en een overproductie aan melk.
Ik zeg: Dat gezinsbedrijf is zo gek nog niet!

Ook binnen de melkveesector laait deze discussie weer op, lees bijv. de NieuweOogst/Veldpost van afgelopen zaterdag eens door, t is ook wel tekenend dat FrieslandCampina overweegt om weidegang verplicht te gaan stellen!

- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
- Voornaam: Sjoerd
Een bedrijf van pak m beet 5000 varkens is milieuvriendelijker dan 100 van 50.
Een bedrijf van 50 is namelijk niet verplicht om een luchtwasser te hebben, die van 5000 wel (of is dat nu al aangepast?)
Een bedrijf van 5000 heeft makkelijker een vrachtwagen vol (voer varkens mest)
Ook is diervriendelijkheid niet minder op een groot bedrijf!
Een bedrijf van 50 is namelijk niet verplicht om een luchtwasser te hebben, die van 5000 wel (of is dat nu al aangepast?)
Een bedrijf van 5000 heeft makkelijker een vrachtwagen vol (voer varkens mest)
Ook is diervriendelijkheid niet minder op een groot bedrijf!
mvg
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
Huard "Champion de labour"
Sjoerd Spiekker
As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"
- Frederik
- Forumlid
- Contacteer:
Ja en wat heeft het de varkensboeren gebracht?
Lage kostprijs, en de status van crimineel omdat ze hun beesten zouden mishandelen
waarom?
Omdat de burgers die aantallen niet kunnen plaatsen en ze die varkens niet meer buiten zien
Lage kostprijs, en de status van crimineel omdat ze hun beesten zouden mishandelen
waarom?
Omdat de burgers die aantallen niet kunnen plaatsen en ze die varkens niet meer buiten zien

-
- Forumlid
- Voornaam: Ruben
Men ooms koeien lopen nooit buiten. We hebben de mogelijkheid ook niet.
Mvg,
Ruben Wind
Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
Ruben Wind
Wie langzaam rijd............Komt nooit op tijd.
-
- Forumlid
- Voornaam: Ron
En wat verstaat men onder MEGA? Voor stedelingen lijkt 100 koeien misschien al MEGAMEGAMEGA 
Gaat het niet in Nederland, dan gaan ze wel naar het buitenland. Simpel toch?

- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
Met alle gevolgen van dien
Ik durf te zeggen dat een dier in Nederland t best af is.

mvg
Sjoerd Spiekker
Sjoerd Spiekker
- Niels
- Mega senior forumlid
- Contacteer:
ron schreef:En wat verstaat men onder MEGA? Voor stedelingen lijkt 100 koeien misschien al MEGAMEGAMEGA
Ja klopt, zeg je net wat, vergelijk het maar eens met Amerika..
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
Tjongejonge, Niels. Wat zoek jij t ver van huis...
mvg
Sjoerd Spiekker
Sjoerd Spiekker
- Niels
- Mega senior forumlid
- Contacteer:
Duitsland, denemarken, frankrijk.. 

Ze vallen al over ' megastal 'als het oppvlakte van de stal groter is dan 1500 vierkante meters..
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
Ik bedoel maar Niels 

mvg
Sjoerd Spiekker
Sjoerd Spiekker
- Joran
- Moderator
- Voornaam: Joran
- Contacteer:
In de krant staat hier heel vaak een foto van de boerderij van een vriend van me in de krant als het over mega stallen gaat.
Tja, Ik vind 100/130 wel genoeg. Kun je nog mooi zelf doen. Koetjes naar buiten en als het enigszins kan de hoorns erop laten
Als de koeien al naar buiten konden, zou ik minder moeilijk gaan doen over mega-stallen.
Tja, Ik vind 100/130 wel genoeg. Kun je nog mooi zelf doen. Koetjes naar buiten en als het enigszins kan de hoorns erop laten

Als de koeien al naar buiten konden, zou ik minder moeilijk gaan doen over mega-stallen.
mvg, Joran
Deutz Fahr!
Deutz Fahr!
- Stigter
- Beheerder
- Contacteer:
Tja, een echte mening heb ik dit keer niet.
Ik zie zeker wel (economische) voordelen van een megastal. De kostprijs is over het algemeen lager en dat scheelt weer voor de consument.
Dat Campina graag wil dat de koeien buiten lopen is natuurlijk wel een zeer mooi commercieel praatje (ze zeggen het in de reclame, dat hun koeien vaker buiten lopen), maar laten ze dan ook zorgen dat de melkboeren ook wat meer krijgen voor hun melkprodukten.
Het mes snijdt aan beide kanten, maar ik kan mij voorstellen dat je niet in de buurt van zo'n megastal wil wonen. Wat ik gezien heb over dit onderwerp wordt toch ook veel gesproken over stankoverlast. Of dit waar is weet ik niet, want ook de industrie in de Botlek wil stinken.
Ik zie ook liever een grote hoeveelheid koeien in de wei rondlopen, (varkens heb ik in deze regio nog niet gesignaleerd), dat geeft wel wat (oud)Hollands, maar moeten we dan uit nostalgie dit angstvallig vast houden?
Moeten we een ondernemer (want dat is een boer) beperken in zijn overlevingsdrang of expansiedrift?
Ik vermoed dat een bank niet een lening geeft voor een nieuwe stal voor 100 koeien.. Die eisen gewoon dat het rendabel wordt/is.
Ik zie zeker wel (economische) voordelen van een megastal. De kostprijs is over het algemeen lager en dat scheelt weer voor de consument.
Dat Campina graag wil dat de koeien buiten lopen is natuurlijk wel een zeer mooi commercieel praatje (ze zeggen het in de reclame, dat hun koeien vaker buiten lopen), maar laten ze dan ook zorgen dat de melkboeren ook wat meer krijgen voor hun melkprodukten.
Het mes snijdt aan beide kanten, maar ik kan mij voorstellen dat je niet in de buurt van zo'n megastal wil wonen. Wat ik gezien heb over dit onderwerp wordt toch ook veel gesproken over stankoverlast. Of dit waar is weet ik niet, want ook de industrie in de Botlek wil stinken.
Ik zie ook liever een grote hoeveelheid koeien in de wei rondlopen, (varkens heb ik in deze regio nog niet gesignaleerd), dat geeft wel wat (oud)Hollands, maar moeten we dan uit nostalgie dit angstvallig vast houden?
Moeten we een ondernemer (want dat is een boer) beperken in zijn overlevingsdrang of expansiedrift?
Ik vermoed dat een bank niet een lening geeft voor een nieuwe stal voor 100 koeien.. Die eisen gewoon dat het rendabel wordt/is.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Arie Stigter
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
Een bank geeft zeker wel een lening voor een grote stal. Maar zij als hypotheeknemer zijn net als bij een woning. 't Moet wel uit kunnen
En wie zegt dat een boer met zeg s 150 koeien t vee t land niet meer 't land in jaagt, heeft deels gelijk. Zijn zat boeren die t wel doen, of willen doen in ieder geval
(oude stagegever liet ze ook gewoon in t land, had er ook zo'n 160 totaal, excl jongvee)

mvg
Sjoerd Spiekker
Sjoerd Spiekker
-
- Forumlid
Frederik schreef:En waarom dan Sjoerd?
Aangezien sjoerd geen antwoord geeft doe ik het wel

Omdat de wetten qua diervriendelijk heid bij mijn weten nergens strenger zijn dan in Nederland

- Joran
- Moderator
- Voornaam: Joran
- Contacteer:
Hier in de buurt was ook een boer die een nieuw bedrijf plaatste, Een voorwaarde was wel dat de koeien buiten zouden lopen zomers.
mvg, Joran
Deutz Fahr!
Deutz Fahr!
- Spiekker; S.J.B.
- Senior forumlid
Hoe veel koeien heeftie dan?
mvg
Sjoerd Spiekker
Sjoerd Spiekker
-
- Forumlid
Dat is bij ons ook een voorwaarde voor de stal die we nu ongeveer 2 jaar hebben. 

- Niels
- Mega senior forumlid
- Contacteer:
Wie controleert er dan dat het vee naar buiten gaat?