Elektronische bollen houden kuilkwaliteit in de gaten

Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Elektronische bollen houden kuilkwaliteit in de gaten

Berichtdoor Sjors » vr 24 dec, 2010 14:43

Afbeelding
Om de kwaliteit van silage te bewaken, introduceert de Deense fabrikant WEBStech SensSilage. Je plaatst sensors in de silage, deze kun je draadloos met een telefoon of handheld-pc via internet aflezen. Met het systeem zou je voerverliezen kunnen verlagen en daarmee op voerkosten besparen.

* Sensors plaatsen tijdens het kuilen
* Aflezen via telefoon of pda
* Voerverlies beperken

De sensors van SensSilage zien er uit als oranje tennisballen. Je plaatst deze ballen in een kuil tijdens het inkuilen of in het gras tijdens het persen en wikkelen. Later kun je door middel van een mobiele telefoon of handheld-pc de gegevens via internet uitlezen. Ook is het mogelijk om via de software een sms te versturen naar je mobiele telefoon wanneer bijvoorbeeld de temperatuur in een kuil te hoog wordt. SensSilage kan de kwaliteit van het voer beoordelen zonder de kuil te openen. Je kunt de sensors gewoon laten zitten bij het voeren met een voermengwagen. De koeien eten het voer op, zodat je de ballen na het voeren op de voergang kunt verzamelen.
Bron Mechaman


Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Elektronische bollen houden kuilkwaliteit in de gaten

Berichtdoor Frederik » vr 24 dec, 2010 18:48

En wat wilde je doen dan als de temperatuur te hoog wordt? Je moet gewoon goed vastrijden tijdens het inkuilen, en bij het uitkuilen er om denken dat je de boel elke keer netjes afdekt. Mss dat het met hooi nog wel nut heeft, dat kan in de hens vliegen
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sjors
Senior forumlid
Senior forumlid
Netherlands
Berichten: 1120
Lid geworden op: do 14 mei, 2009 08:41
Voornaam: Sjors

Re: Elektronische bollen houden kuilkwaliteit in de gaten

Berichtdoor Sjors » za 25 dec, 2010 17:23

Ik heb geen idee wat ze willen doen als de temperatuur te hoog wordt.. In ieder geval weet je het dan wel, verder zie ik ook niet echt het nut ervan.
Wat je niet begrijpt moet je bewonderen, ik bewonder.....

AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ih power
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 636
Lid geworden op: ma 24 mei, 2010 11:14
Voornaam: Eise
Skype: trekkergek_mccormick@hotmail.c
Locatie: ter idzard (der rizzerd)
Contacteer:

Re: Elektronische bollen houden kuilkwaliteit in de gaten

Berichtdoor ih power » do 30 dec, 2010 20:39

Mij lijkt het nutteloos, hoe wou je die ballen bij het persen er bij in doen gewoon op het zwad gooien?? dan gaat hij kapot denk ik.
Met inkuilen kan het nog wel dat de shovelmachinist ze er bij in gooit, maar hoe krijg je ze mooi ver deeld???
en toch denk ik dat koeien die ballen opvreten!
en daarbij het lijkt me wel een dure hobby, want ze zouden ook wel meer als 25 euro per stuk kosten en hoeveel ballen moet je dan hebben? en je moet ook software aanschaffen....
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Groet'n Eise Meyners
Gebruikersavatar
Koen
Beginner
Beginner
Netherlands
Berichten: 86
Lid geworden op: do 18 feb, 2010 19:18
Voornaam: Koen
Skype: koenspee_@hotmail.com
Locatie: Oeken
Contacteer:

Re: Elektronische bollen houden kuilkwaliteit in de gaten

Berichtdoor Koen » do 30 dec, 2010 21:10

Volgensmij als je tijdelijk de messen er uit laat zakken kan die mooi mee het pak in hoor ;)
Wie zijn ogen maar dichthoudt behoeft niks te vrezen, daarom zijn de gelukkigste mensen ter wereld: de Chinezen!

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten