Maaier met of zonder kneuzer??

Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Maaier met of zonder kneuzer??

Berichtdoor Tom H » ma 22 mar, 2010 19:43

Edit Peter.

Hier gaan we verder over de voor en nadelen van het al dan niet hebben van een kneuzer op een maaier.


Spiekker; S.J.B. schreef:ff gezocht: Alterna 500 = 4,85m werkbreedte. Is dat geen ROC?


Dat dacht ik eigenlijk niet! De UFO van roc is wel een kuhn kleur te krijgen.

Ik ben nooit zo kapot van die maaiers zonder kneuzer. Iets voor de "slome" boer.


Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 22 mar, 2010 20:28

Met een maaier zonder kneuzer kun je juist sneller werken. (Ok, exclusief het schudden, dan he...) De kneuzer is namelijk de beperkende factor in je snellheid ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Tom H » ma 22 mar, 2010 20:57

Vergeet niet het maai beeld ;) . De tijd die je er langer over doet met kneuzen verdien je 3 dubbel weer in het schudden en het eindproduct!
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 22 mar, 2010 21:09

Euhm, maaibeeld?

Ligt eraan wat je met je gras wil! Hooi moet je maaien, schudden, schudden, harken, schudden, harken, persen. Hooigras moet je niet met de maaier/kneuzer maaien, hebben ze mij altijd geleerd...
Kuilgras (al dan niet geperst in een foliebaal) maai je met een maaier met kneuzer, en dan schud je eventueel, dan hark je en raap je t op...

En wat noem jij winst? Diesel kost niks? Een maaier/kneuzer vraagt vermogen=diesel (En dat keer 96.7ct/Liter)...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Tom H » ma 22 mar, 2010 21:16

Hooi heb ik al heel wat keertjes met kneuzer gemaaid. Scheelt zo een keer of 3 schudden.

Kuil gras hoeft soms niet eens geschud te worden als het goed gekneusd word. Of een keer los schudden als ik dat vergelijk met iemand die niet kneust moet hij zo wie zo een keer vaker schudden dus reken maar uit. En zijn gras is minder snel droog.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 22 mar, 2010 21:32

Hooigras maaien wij ook altijd met kneuzer, maar we hebben dan ook niet anders. Scheelt inderdaad in schudden. Geen 3 keer, want dat betekent waardeloos (lees: te rijk) hooi. Hooigras moet namelijk geen bladrijk gewas zijn... Vogeltjesland is, buiten de grote hoeveelheid onkruidzaden, om uitermate geschikt voor hooi (weinig mest, laat maaien)...

Als het gras er dik op staat, moet je sowieso schudden hoe perfect je kneuzer ook staat... Hoeveel scheelt dat in brandstofverbruik? Je kunt zonder kneuzer met veel minder brandstof per meter werkbreedte toe he ;-) Dat betekent met 75 kW 9 meter maaien, ipv 5 meter. Ook kun je wat harder rijden, omdat die beperkende factor achter je niet tegenwerkt...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Tom H » ma 22 mar, 2010 21:37

Dat hooi waar ik het over heb is eerste klas paarden hooi! Scheelt hem zo 3 x schudden.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor ron » ma 22 mar, 2010 21:41

Aanschaf van een maaier met kneuzer is natuurlijk wel effe duurder als een gewone maaier. Dan kan je er voor kiezen om toch maar een keertje extra met de schudder erover te gaan, als je hem toch hebt staan... Jullie kuilen toch geen honderden ha's in 1 keer?


Spiekker; S.J.B. schreef:Hooigras moet namelijk geen bladrijk gewas zijn...

Sjoerd, waarom mag dat niet?
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Tom H » ma 22 mar, 2010 21:45

Nope daarom is een kneuzer juist zo efficiënt. Als je 100 bunder moet doen heb je de tijd zo wie zo nodig om rond te komen. 38 bunder hebben wij in een lekkere zonige dag helemaal droog. Puur vanwege de Kuhn kneuzer. De buurman doet er een dikke dag langer over omdat hij de kneuzer amper er op heeft staan.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor ron » ma 22 mar, 2010 21:51

Tom, als het weer de beperkende factor is, ben ik het helemaal met je eens! Maar als je met scherp weer even niet oplet, is het ook weer snel TE droog ;)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Lely’s breedste getrokken maaier is klaar

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 22 mar, 2010 21:56

Ik kijk naar buiten, en merk dat de zomer nog moet komen, tis donker. Morgenvroeg zie ik dan wel eersteklas paardenhooi (op stam) staan, met daarnaast nog een eersteklas kaveltje paardenvoer, als de grasdrogerij weer is geweest :mrgreen:

"Scheelt 3 keer schudden", Tommie, betekent bladrijk en da's veel vocht... :ugeek:

Tom, haasten om mn gras goed binnen te krijgen wil ik niet moeten. Knapt je de ketting van de wagen, heb je gedonder met voeren (zeer droog gras is niet zo best uit te snijden als ietsjes vochtiger. Ron heeft wat dat betreft gelijk ;-)

Ron, hooi wordt tegenwoordig veelal als paardenvoer gebruikt, of als structuurvoer bij rundvee. Paarden moeten geen luxe hooi als voor hebben. Als je t gebruikt voor structuur bij je runderen, moet je ook schraal spul hebben. Luxe betekent doorgaans dat je SW (=structuurwaarde) zakt, je andere hoeveelheden (VEM, DVE, KH's) te hoog worden en dat betekent dan weer dat je beter stro ipv hooi kunt voeren (Ja is ook zo, goed voor de prijzen :lol: )

En tussen niet moeten en niet mogen zit een verschil he ;-) Ik zeg niet dat t niet mag...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Maaier met of zonder kneuzer??

Berichtdoor ron » ma 22 mar, 2010 22:20

Ja, voor die paarden kan ik mij er ook wat bij voorstellen. Zo oud ben ik ook weer niet.

Over je structuurverhaal? Wil je echt weten wat ik daar over denk?
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Maaier met of zonder kneuzer??

Berichtdoor Willem » di 23 mar, 2010 08:25

Een kneuzer op de maaier heb je in onze regio maar een paar keer per jaar nodig. Die dagen dat het net niet genoeg droogt. Is het zomer en je hebt gemaaid met kneuzer, dan moet je zelfs opletten dat het na één keer schudden al niet te droog is.
De capaciteit van schudden is op de meeste bedrijven relatief groot, dus kun je brandstof en tijd besparen met maaien zonder kneuzen en dan gewoon een keer extra schudden denk ik persoonlijk. Ik kan het zo even niet onderbouwen met cijfers.
Groet Willem

Afbeelding

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten