Melkveebedrijf Groote Haver

Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Frederik » di 19 jan, 2010 22:27

Ik zag al enkele reportages staan van melkveebedrijven, en tja, aangezien mijn ouders ook een melkveebedrijf runnen, en ik er dus opgegroeid ben, leek het me leuk om ook wat te laten zien.

We hebben zo'n 120 melk- en kalfkoeien, ongeveer 950.000 liter quotum. Ook hoort er nog zo'n 100 stuks jongvee bij het bedrijf.
Mijn broer hoopt het bedrijf op termijn over te gaan nemen, ik heb er totaal geen behoefte aan en ga ook een hele andere kant op. Opzich heb ik het bedrijf altijd wel interessant gevonden, dus hier wat tekst, plaatjes en uitleg ;)

Afbeelding
Het bedrijf in wintertijd

Afbeelding
En het bedrijf in zomertijd.

In de stal achter het huis zit de melkstal (16-stands carroussel) en wachtruimte. Helemaal rechts staat de ligboxenstal, die plaats biedt aan de 120 melkkoeien, en ook ruimte biedt aan de machineberging. Links zit een houten rode schuur, waar de drachtige koeien, en het jongvee vanaf 1 jaar verblijft. Daarachter staat nog een afkalfstal met 3 boxen en stro-opslag en jongveestal voor kalfjes tot 1 jaar (als ik me niet vergis ;) )

Afbeelding
Voeren doen we met onze JD 2250 met Schuitemaker Amigo 30S. Hij wordt geladen door de John Deere 6220.

Afbeelding

Afbeelding
Ook hebben we nog een Bobcat 943, waar we de hokken mee mesten, en de voerwagen mee laden als de JD 6220 aan het mestrijden of maaien is.

Afbeelding
Voer er voor draaien

Afbeelding

Afbeelding
Een kijkje in de houten schuur. De kalfjes beginnen rechtsachter als ze 1 jaar zijn. Telkens schuiven ze 1 hok op. Tot ze uiteindelijk linksvoor bij de drachtige koeien terecht komen en melk kunnen gaan geven ;)

Afbeelding
De jongveestal.

Afbeelding
Eerst zitten de koekalfjes in boxjes, waar we ze met de hand met de fles geven, na ongeveer 2 weken gaan ze naar een groot strohok, waar ze langzamerhand hooi gaan eten, en van de automaat gaan drinken.

Afbeelding
Het drinkautomaat.

Afbeelding
Koekalfjes halen we direct bij de moeder weg, stiertjes mogen er wat langer bij blijven, zoals hier.

Afbeelding
Als het maar even kan, weiden de koeien. Dit omdat me ouders het mooi vinden, en omdat het weinig kost, wat de koeien opvreten hoeft de loonwerker niet in te kuilen :P

Afbeelding
Melkenstijd....

Afbeelding

Afbeelding
Mochten we echter een hele natte of hete zomer hebben, dan kunnen we zo ook eerder naar binnen halen, en bijvoeren. Daarvoor hebben we een Lely frontmaaier en Strautmann ladewagen tot onze beschikking.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En dat verse gras gaat er altijd best in.

Afbeelding
De zijwand van de loopstal is voorzien van geperforeerd damwandprofiel, was toen de stal werd gebouwd helemaal in, nu willen we er liever een open zijwand in met zeil.

Afbeelding
Onze 6220 met strooier. In principe maaien en schudden we altijd zelf. Harken doen we met een gehuurde hark van m'n oom, maar ook alleen maar als we niet al teveel haast hebben, anders komt de loonwerker. Mestrijden doet de loonwerker in het voorjaar en na de 1e snede, daarna doen we het ook zelf met een gehuurde tank. Inkuilen doet de loonwerker ook bij ons.

Afbeelding
Onze JD 6220 met Lely Splendimo 280F en Vicon PZ maaier achterop. Inmiddels is de achtermaaier vervangen voor een 2,8 meter brede nieuwe Vicon maaier:

Afbeelding
Dit jaar voor het eerste seizoen, maar het verliep prima ;)

Afbeelding
Schudden met onze Vicon Fanex 903

Afbeelding
Mest rijden met 8m3 Joskin tank, die gehuurd word van onze oom.

Afbeelding
Maisland rollen met onze 2250 en gehuurde rol.


Afbeelding
En onze boodschappentrekker, erfstuk van m'n opa. Een Fordson Dexta met Acrobaat.

Dat was het wel zo'n beetje. Vragen/Opmerkingen, post ze gerust!

We hebben ook nog een website: http://www.grootehaver.nl


http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Peter Jansen » di 19 jan, 2010 22:41

Mooie foto's Frederik !

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Stigter » wo 20 jan, 2010 08:18

Inderdaad Frederik, mooie foto's en erg leuk om jullie bedrijf te zien zo!

Als de koeien in de wei staan, is het dan veel werk om ze naar de stal te halen om te melken? Waarom de kalfjes wel en de stieren niet direct weg bij de moeder? (ben niet met beesten opgegroeid dus, vandaar de vraag)
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Frederik » wo 20 jan, 2010 12:15

Dankjullie!

Ophalen is idd ff werk, maar ook wel erg leuk werk, ik doe het graag, mooi ff de natuur in en ff stukje lopen. We hebben een kavelpad van 800 meter, dus als ze achteraan lopen ben je idd even bezig, maar daar staat tegenover dat je minder hoeft te voeren, en de boxen schoon hoeft te maken, helemaal als ze dag en nacht buiten lopen.

In de mest van de moeder zou para tbc kunnen zitten, als je dat onder je veestapel hebt, dan heb je een groot probleem, vandaar dat de koekalfjes er direct bij weggaan, om besmetting te voorkomen. We proberen ook altijd zo schoon mogelijk rond een geboorte te werken, dus zodra een koe tekenen begint te vertonen dat ze gaat kalven, direct in een kalfhok, dikke laag stro erin, zodat ze schoon ter wereld komt. Ook hebben we aparte laarzen voor de jongveestal, en halen we het gras voor de kalfjes van land dat niet met dierlijke mest is bemest. Stiertjes gaan toch weg voor de mesterij, dus daar is dat minder bij nodig.
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 20 jan, 2010 12:37

Frederik schreef:Stiertjes gaan toch weg voor de mesterij, dus daar is dat minder bij nodig.

Euhm Frederik, ik hoop dat je door die uitspraak ook snapt waarom je ze tegenwoordig niet meer direct kwijt mag?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Joost » wo 20 jan, 2010 12:38

+ het feit dat kalveren slecht uit een emmer willen drinken als ze eenmaal bij hun eigen moeder aan de speen gedronken hebben... Tenminste dat is bij mij op het werk altijd een probleem en tevens een reden dat wij ook meteen koe en kalf scheiden.

Verder een erg mooi bedrijf Frederik! En ook hele mooie, duidelijke foto's! Leuk!
http://www.landbouwinbeeld.nl
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Frederik » wo 20 jan, 2010 12:47

Spiekker; S.J.B. schreef:
Frederik schreef:Stiertjes gaan toch weg voor de mesterij, dus daar is dat minder bij nodig.

Euhm Frederik, ik hoop dat je door die uitspraak ook snapt waarom je ze tegenwoordig niet meer direct kwijt mag?

Niet dat we daar nonchalant mee omgaan Sjoerd... maar het is niet erg als ze daar een dag extra bij de moeder lopen, je gaat een stiertje vaak niet om 12 uur 's nachts nog 3 liter biest geven. Dat moet de moeder dan maar doen..

Klopt Joost! vreselijk irritant is dat, mooiste is direct v/d fles.
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Tom H » wo 20 jan, 2010 19:28

Mooi bedrijf Frederik! Alles netjes voor elkaar ;) .

De schuinverstelling al van de schudder af gescheurd?
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Frederik » wo 20 jan, 2010 20:50

Schuinverstelling gebruikten we altijd.. alleen hij gaat elke keer scheefhangen met een beetje snelheid, dus nu doen we de hydrauliekslang dr gewoon niet in. Staat altijd wel netjes als je ff de schuinverstelling aanzet, maja, cilindertje is wat te zwak, dus nu maar ff met de acrobaat er langs ;)
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruben_K
Beginner
Beginner
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 16:46
Voornaam: Ruben
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Ruben_K » wo 20 jan, 2010 21:23

Zeer mooie foto's! :)
Mooi bedrijf zo te zien! ;)
Mvg,

Ruben.
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Tom H » wo 20 jan, 2010 21:36

Ben er niet zo kapot van die schudder. Pas maar op met die schuinstelling want het is maar een dun koker frame! Van het zomer eentje gelast omdat hij finaal afgescheurd.
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Frederik » wo 20 jan, 2010 21:43

Dankje Ruben ;)

Tja, schudder is idd niet de beste. Vorige Fanex is na 3 jaar al ingerolen. Wouden toen een Kuhn kopen, maar toen kwam de Vicon-vertegenwoordiger met zo'n scherp aanbod dat m'n pa haast niet kon weigeren :| btje jammer, maar deze is er al weer een jaar of 4, zonder storingen, dus gaat wel aardig.
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Tom H » vr 22 jan, 2010 10:52

Weet je wat het mooie is. Deze is met 8 jaar oud ijzer een Kuhn is in redelijke staat na 8 jaar nog een mooie duit waard!
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Melkveebedrijf Groote Haver

Berichtdoor Niels » vr 22 jan, 2010 20:55

Heel mooi bedrijf Frederik!
Ook erg mooie foto's!

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten