Ons bedrijf

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor ron » wo 14 apr, 2010 23:20

Zoals jij dat beschrijft met die ridderzuring zijn de nadelen van die grondbewerking nog bijna groter als de voordelen? Dan toch beter direct de ploeg erin, zo snel zal die toch niet vol lopen als het bovenlaagje niet is bewerkt?

Groetjes


Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » wo 14 apr, 2010 23:42

Ligt eraan welk gewas er heeft gestaan. Denk dat pa t ook een beetje doet, om t land te helpen aandrogen (of eigenlijk weet ik dat wel bijna zeker) En met de cultivator door de stoppelmat is ook niet alles, trekker heeft immers maar 72 pk.

Gelukkig is de kavel waar de meeste zuring staat voor een rijengewas. Dat scheelt weer met spuiten ;-).
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Niels » do 15 apr, 2010 09:37

Erg mooie foto's weer Sjoerd!
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor ron » do 15 apr, 2010 10:33

Spiekker; S.J.B. schreef:Gelukkig is de kavel waar de meeste zuring staat voor een rijengewas. ;-).


Gokje.. Mais?

Als de situatie het toelaat zou je natuurlijk kunnen proberen om te spuiten om er zoveel mogelijk vanaf te komen, dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen ;) Of is dat geen optie? Lastig uiteraard om dat vanaf een paar foto's te beoordelen ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 15 apr, 2010 13:35

Jep, maïs.

Vooraf spuiten bedoel je? Snap ook niet waarom pa dat niet heeft laten doen. Overigens stond niet overal zoveel, en t komt wel met de maïs, straks (4/7 van t bouwplan)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 15 apr, 2010 22:33

Zo, vandaag drijfmest uitrijden.

Hond wou graag mee, naja, gun je m dat he. Het kreng &$*!@$(%
Afbeelding

De strooier. Onder de titel "Heej, wat zijn we kwijt, behalve de mest?"
Afbeelding

Komt de mest aan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zoals waarschijnlijk wel zichtbaar is "pa werkt een klein beetje onconventioneel". Sorry, ik snap er ook geen barst van, maargoed, het gaat wel zo... (Voor de fotodove mensen: dit is een Peecon schijfkouterbemester voor grasland (en eventueel graanland) in het losgetrokken bouwland.)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tankinhoud is maar 5 kuub, ook niet oneindig, dus op klappen en naar t café... Ik bedoel de put...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit systeem Dubbellucht gebruiken wij. Dit is het systeem AW-Quick van de Gebroeders Schaad(En we kunnen hiermee triples doen, maar ik ben er van overtuigd dat vandaag de steekassen al dusdanig op de proef zijn gesteld, dat triples echt niet slim zijn...)
Afbeelding


Kom maar met de reacties.

groeten
Sjoerd
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor ron » do 15 apr, 2010 23:11

Spiekker; S.J.B. schreef:
Vooraf spuiten bedoel je?


Het voorgaande jaar, in de stoppel misschien?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » do 15 apr, 2010 23:27

Weet niet of dat nog mocht. Weet dat er voor spuiten tegenwoordig bepaalde eisen zijn aan data... (Tenminste meen al eens zoiets te hebben onthouden uit een gesprek met de loonwerker) (Even voor de goede orde: 31-8 hebben we t stro van t land gehaald, en net op tijd. Gevolg is dat er geen mest op kon (God zij dank ook niet nodig).
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Willem » vr 16 apr, 2010 07:50

Je hebt de frontblok op de tank liggen in plaats van voor op de trekker! ;)
Groet Willem

Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 16 apr, 2010 10:19

Met een tweetal hele goede redenen:
Belangrijkst reden is dat de dissel niet omhoog komt, als je de bemester omhoog trekt.
Reden 2: Zijn Ford gewichten, die passen niet op t moederblok van een IH ;-)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor ron » vr 16 apr, 2010 10:48

Die tweede reden is natuurlijk geen echte reden, he ? om ze dan maar ergens anders op te leggen ;)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 16 apr, 2010 11:10

Nee. Tank is in 2006 gekocht en ik weet niet beter dan dat deze 5 Ford gewichten er op zitten ;-) Gewichten op de trekker zijn eigenlijk niet nodig. vooras blijft gewoon handelbaar en voor de trekkracht voor hoeft t ook niet.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 17 apr, 2010 17:59

Zo, na een paar dagen schijtklussen opknappen, gaan we nu eindelijk de grond in. Gaat om slechts 6 hectare, waarvan nu al een derde is omgeploegd. Tja, weet niet waar t m in zit, maar vind t niet barre veel. Op de een of andere manier ploegt hij niet zuiver (en dat aan maar een kant van de ploeg)...
Afbeelding

Komt hij aan
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spelen met de camera Deel I
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Spelen met de camera Deel II
Afbeelding
Afbeelding

Overige foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Stigter » za 17 apr, 2010 19:26

Kan helaas niet zeggen dat er recht wordt geploegd, of is het geen recht kavel? Dan nog.....
Verder wel een leuke serie foto's Sjoerd!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 17 apr, 2010 19:31

Kavel is niet recht, geert een beetje, maar dit is ook krom geploegd. Pa heeft de beginvoor niet helemaal goed gedaan (zal wel komen van een feestje gister :lol:)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor ron » za 17 apr, 2010 21:10

Kom op, Sjoerd! In plaats van alleen foto's maken, ren ook eens mee naast die ploeg tijdens het ploegen en verdraai eens wat ;) Er zit iets niet helemaal goed.
Gebruikersavatar
Willem
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 265
Lid geworden op: di 06 okt, 2009 17:02
Voornaam: Willem

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Willem » za 17 apr, 2010 22:06

Begin maar eens bij de bandenspanning. Die moet aan allebei de achterwielen gelijk zijn. Even de hefstangen gelijke lengte draaien. De treklijn even wat verzetten want hij moet z'n stuur bijna dwars in de voor gooien!
Groet Willem

Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 18 apr, 2010 00:07

Hefstangen staan gelijk. Die bandenspanning ga ik maandag eens achteraan, al dacht ik dat die gelijk was. Treklijnverhaal: topstang moet recht achteruit steken toch? Nou da's een leuke: hij wijst met de ploeg mee (=van het geploegde af, meen ik), maakt niet uit welke kant de ploeg op ploegt. Dat sturen ben ik eigenlijk niet anders gewend, en ja, ik weet dat dat niet goed is :mrgreen:

En ja ook wij weten dat er iets niet goed zit. We weten enkel niet wat en hebben verder geen idee.
Mijn eigen idee, en dat van mijn vader trouwens ook, was in eerste instantie dat de blokjes waarin de vergrendeling van het wentelen (zgn palhouders) valt niet goed zitten. Even geprobeerd, maar je blijft aan t verstellen. (En dat is een van de onderdelen die in principe 1 keer ingesteld moet worden, naar mijn weten...)

Hebben bandenmaten ook invloed trouwens? Wij hebben er nu 540/65R38 op liggen, en die passen net niet fatsoenlijk in de voor... Zou dat de reden kunnen zijn de de ploeg wat "uitzwenkt"?

(En nee, ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om te ploegen thuis. Mijn pa vindt dat werk te mooi om uit handen te geven...)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor ron » zo 18 apr, 2010 12:40

Spiekker; S.J.B. schreef:Nou da's een leuke: hij wijst met de ploeg mee (=van het geploegde af, meen ik)



Afbeelding

Een stukje uit: Afstellen van trekkerploegen, Vlugschrift voor de landbouw nr. 157, 1969

Het is natuurlijk niet het hele verhaal, maar hier heb je alvast een kleine hou-vast om later verder af te stellen.

Succes ermee ;)
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 18 apr, 2010 13:13

Dat zijn welbekende plaatjes. Zoiets heb ik in het boekje van de ploeg gevonden, evenals in dictaat 39026.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 18 apr, 2010 23:00

Ok, vanmiddag na het voeren koppelt pa de mengwagen af (op ZONDAG vreemd genoeg). Denk ik nog, dat hij de ploeg ff aankoppelt, zodat hij maandag zo kan opstappen. Niets was minder waar. Ploeg uit mekaar getrokken ( :oops: was niet de bedoeling, maar dat krijg je he bij goed materiaal: 3 bouten los en hij kan al uit elkaar :lol:) Nadat we de kop weer op de rest hadden, en de ploeg weer achter de trekker zat is hij verder gegaan waar we zaterdag geëindigd waren. Heb er nu wel een paar km opzitten, Ron :mrgreen:
De ploeg loopt nu beter, niet geheel zuiver nog. (De topstang wijst nog ietsjes van t geploegde af) De trekker moet echter zwaarder trekken :-S We hebben af en toe bijgesteld. (En dan met name de topstang) Wat betreft de stand van de topstang, denk ik toch aan de brede banden onder de trekker. De ploegscharen zin slechts 14'', meen ik, de achterbanden zijn 21,3''... IK vermoed, dat daardoor de ploeg niet in lijn loopt. Is dat een raar vermoeden?

Morgen zal ik eens wat foto's posten. Vandaag niet aan toe gekomen om ze te maken, sorry...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor ron » ma 19 apr, 2010 10:31

Als jij denkt dat het probleem bij de banden ligt, dan denk ik eerder dat het probleem bij de spoorbreedte ligt. Maar dat is dan alleen als de verstelling van de ploeg ontoereikbaar is om de trekker recht te laten trekken.
Over de brede banden: natuurlijk, met nog bredere banden gaat het midden van je trekker natuurlijk steeds meer richting het geploegde land. Dus misschien smallere banden en/of andere spoorbreedte (en is dat het je waard?).

Als het redelijk ging, laat de stand van de topstang eerst nog even zoals het was. Dat heeft niet zoveel invloed welke richting je trekker op gaat.

Maar eeh, ik ben natuurlijk geen ploegexpert ;) En van achter een computerscherm een ploeg afstellen, je weet wel hoe dat gaat :?

Groetjes
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 19 apr, 2010 19:03

Zo vandaag ook weer vrolijk verder gegaan met ploegen. Zoals gezegd, ploegen we nu al beter dan zaterdag. Nog niet geheel, dus als we
straks het maïsland gaan ploegen gaan we verder testen. (Hier staat een setje 14.9's :roll: )

Eerst het ploegbeeld
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Naast zand hebben we ook vervelende grond, leem. Een gevolg van leem is in principe dat je nog meer grond krijgt die niet bepaald meewerkt', getuige de volgende foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En weer los
Afbeelding

Deze shit bedoel ik dus. In mijn hand is puur veen, en wat ik in de voor heb getracht te fotograferen is veen en zand.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Stigter » ma 19 apr, 2010 19:26

Ben ook geen ploegkenner, maar het eerste stuk legt er nu een heel stuk netter bij is mijn mening. Dat veen zou ik heel gauw van de hand doen.. Of je moet er handel in zien?
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » ma 19 apr, 2010 20:01

[droommodus]Ik hoop nog steeds dat pa een kraan koopt (voor de hobby uiteraard). Dan wil ik daar wel een beetje aan t stoeien De sloot een beetje diep wegspitten, veen er uit...[/droommodus]

Ja, dat daar veen zit, zag ik vandaag pas voor t eerst. Pa wist al wel dat t nat was, maar volgens mij keek hij raar op toen hij er achter kwam dat dit geen gewone zwarte grond is...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten