Ons bedrijf

Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 01 jan, 2010 18:28

Onderwerp: Foto's uit de oude doos..

Spiekker; S.J.B. schreef:Mooi Arie, ik heb vakantie, zul jij kennis maken met de rosévleeskalverhouderij en de vleeskuikenhouderij ;-)

Belofte maakt schuld he ;-)

Ik zal in de loop van deze week de eerste foto's maken en on-line zetten.

Eerst zal ik eens wat uitleg verschaffen over ons bedrijf.

We hebben 30000 vleeskuikens, 84 vleeskalveren en 14 hectare grond. De grond wordt gebruikt voor de afzet van de kalvermest en voor de teelt van snijmaïs en graan. Het graan wordt geteeld om de grond nuttig te gebruiken, aangezien gras helemaal niks oplevert. Het stro gebruiken we zelf, om door het voer te draaien (voor de pensprik ;-)) en tegenwoordig ook onder de kippen. Met het stro onder de kippen zijn we alleen nog aan het experimenteren, aangezien het stro echt kapot moet zijn wil het werken.

Voor het uitmesten van de kippenschuren gebruiken wij een shovel. Deze shovel, een Kramer 312SL uit 1993, hebben we vier jaar geleden gekocht als vervanger voor een International 533 met een Quicke 2000 voorlader. De shovel is aangepast om in de kippenschuur te kunnen, de cabine kan er namelijk af. Naast de Kramer hebben wij ook nog een trekker, welke we gebruiken voor alle trekkerwerk. Dit is een Case International 745XL van december 1985. Die hebben we nu net 10 jaar. De machines komen vanzelf wel aan bod ;-)

Velen zullen nu waarschijnlijk geen benul hebben van vleeskalveren en vleeskuikens, dus dat leg ik eerst even uit.
Vleeskaveren heb je in twee soorten: blankvlees en rosévlees. Verschil in de winkel lijkt me duidelijk? De kleur wordt eigenlijk alleen bepaald door het voer. Blankvleeskalveren komen "nuchter" bij de mester, waar ze in de hoofdzaak melk kriijgen en verplicht een beetje ruwvoer. Als ze 26 weken oud zijn gaan ze voor de dood. Rosés komen eerst bij een bedrijf dat ze opfokt, tot ze circa 13 weken zijn om vervolgens naar t volgende bedrijf (of enkel ook wel t zelfde) te gaan waar ze nog eens een half jaar staan. Als rosés op t volgende bedrijf komen (dan zijn t "starters") zijn ze net van de melk af en krijgen ze enkel nog ruwvoer en krachtvoer. Bij blankvlees is de melk in principe voor het afmesten, bij rosés om m te ontwikkelen.
Vleeskuikens heb je ook in verschillende soorten, maar dan reken ik dingen als een "Volwaard-kip" (ik weet bij God niet wat dat voor gek ding is) mee. Doorgaans heb je een normaal kuiken, van 21 ons of 26 ons. De 21 ons variant ligt 5,5 weken in t hok, om dan te gaan, de 26 ons mag zich gelukkig prijzen, die ligt namelijk een 6 weken. Voor de efficiëntie wordt overigens een week eerder een deel (meen 10%) al uitgeladen. Zo kun je heel efficiënt omgaan met je kg/m2. Ik zal komende week wel een keer foto's maken en uploaden.

Vragen hoor ik graag.

groeten,
Sjoerd


mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Stigter » vr 01 jan, 2010 18:49

84 vleeskalveren en 14 hectare grond voor de mest van deze beesten.. komt er niet zoveel mest vanaf dan? De kuikens van 26 ons, zie je die vooral zeker in de braadgedeelte van de supermarkt, of worden deze ook voor de file gebruikt?

Versnipper je de stro dan? als het echt kapot moet zijn voor de kippen?
Ik zou inderdaad heel graag foto's zien Sjoerd, om mij bij dit bedrijf wat meer voor te kunnen stellen!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 01 jan, 2010 19:01

Daarom zal ik morgen een poging ondernemen om foto's te maken ;-)

Ik geloof dat je afgelopen jaar 6, en dit jaar zelfs 7 kalveren per hectare kunt houden, dus dat komt mooi uit.
Die dikke kippen kunnen die hele kippen nog wel eens zijn ja. Zal t eens navragen ;-)
Stro snipperen we nu inderdaad. Onlangs hebben we een loofklapper gekocht, waar ipv klepels, stromessen in zitten. Die maakt t heel wat beter. Pa had t er trouwens over dat we nog wel aan het sleutelen mogen met de klapper. Spreidvinnen omdraaien, zodat je een soort zwadafleg creëerd. Dan kun je er vaker over.
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Jaco
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 884
Lid geworden op: zo 01 nov, 2009 14:40
Voornaam: Jaco
Skype: jaco@het-hobbyrijk.nl
Locatie: Oudleusen-Dalfsen
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Jaco » vr 01 jan, 2010 20:58

Wij hebben ook rosevlees kalveren. Wij krijgen nuchteren binnen en gaan met een week of 13 weer weg. Dan worden ze bij een ander boer verder af gemest tot bijna een jaar.
beter oogsten doe je met claas.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » vr 01 jan, 2010 21:07

Klopt, wij krijgen ze van jullie of collega's. Doen jullie voor jezelf of op contract?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Jaco
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 884
Lid geworden op: zo 01 nov, 2009 14:40
Voornaam: Jaco
Skype: jaco@het-hobbyrijk.nl
Locatie: Oudleusen-Dalfsen
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Jaco » vr 01 jan, 2010 21:28

Wij doen contract bij Gerb Fuite uit Genemuiden.
beter oogsten doe je met claas.
Gebruikersavatar
Frederik
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 478
Lid geworden op: do 07 mei, 2009 15:50
Voornaam: Frederik
Locatie: Bedum
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Frederik » za 02 jan, 2010 10:23

Is dat veel 84 rosé-kalveren? of doen jullie dat er gewoon bij? 30.000 vleeskuikens is wel aardig wat toch?

Is het niet fijner om meer vleeskalveren te hebben? want dan kun je veel beter selecteren op grootte en gewicht lijkt me?
http://www.landbouwfoto.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 02 jan, 2010 10:40

Nee, normaal zit een volledig bedrijf op dik t 10voudige. Vind het zelf wel meer een hobby, maar heb t liever dan de kippen. Tak is ontstaan door het afstoten van de melkkoeien. Pa wou niet werken voor de bank. En 30000 vleeskuikens is redelijk wat, maar veel, nee.

Ja Frederik
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 02 jan, 2010 17:53

Heb vandaag maar een stel foto's geschoten.

Eerst de kalveren, het was voertijd, dus daar heb ik op gewacht.
Dit is onze combi voor t voeren, de Case met een Trioliet Gigant 500. De Gigant-serie is een serie zelfuitsnijdende voermengwagens. Een voermengwagen is eigenlijk wel een eis, omdat je af en toe een koppelbehandeling uitvoert, en je de brokken (en soms mineralen) er goed door wilt hebben.
Afbeelding


Hier staan de stieren (zijn het over t algemeen) te wachten op vreterij. Kon dus mooi eventjes schieten. De hokken zijn gebouwd op het roosterdek van de ligboxenstal en een halve meter van de voergang. (Voor de ombouw was die echt breed zat: 6 meter) Er staan er 7 dieren per hok, en we hebben 12 hokken. (Trouwens: mocht je gaan tellen: je komt maximaal op 80) Aan de dichte muur zit de oude boerderij, daarom is dat ook geheel dicht. Voor ons heeft dit als voordeel dat de hoeken van het oude boxdek bruikbaar zijn als ziekenhokken. We kunnen daar normaal namelijk makkelijk bijkomen (Nu niet, de enige doorgang er naar toe is dichtgezet met stro)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Voeren zelf. De mengkuip is gevuld met maïs en in de stal komt er stro bij, en brok + eventuele toevoegmiddelen.
Afbeelding
Afbeelding


Ik weet niet of t te zien is, maar als je goed kijkt, zie je de brokken stromen ;-)
Afbeelding

De hond, pikt ook graag een brokje mee ;-)
Afbeelding

Voordraaien:
Afbeelding

En dit is voor ons de eerste. Voor de kenners: waar heb ik de flits gebruikt?
Afbeelding
Afbeelding

Zal zo de andere tak eens uploaden. Vragen?
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Tom H
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 620
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 17:53
Voornaam: Tom
Skype: tomhurenkamp@hotnail.com
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Tom H » za 02 jan, 2010 18:03

De letste Sjoerd....
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Niels » za 02 jan, 2010 18:21

Laatste foto heb je flits gebruikt :D
je kan de flitser namelijk ik het raampje zien :lol:

Maar mooi om eens te zien!
en kom maar op met de volgende foto's! :lol:
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 02 jan, 2010 18:27

Enige foto's uit de vleeskuikenstal. Qualiteit laat te wensen over, maar wat wil je met 25 graden in de hokken. (Moest constant poetsen, bleh) Is knap aangenaam verder, hoor ;-) Dit is de kleine schuur, zitten er een kleine 14000 in. Ze zijn donderdag 14 dagen oud geworden.

Deze schuur heeft 5 natriumlampen van 35 watt/stuk, dat waren vroeger 10 of 12 TL-armaturen van 60 watt. Verder zie je een Priva heteluchtkanon, (de andere hangt aan de andere kant, voorin). Daarmee stoken we t hok warm. Voor de ventilatie zorgen de kleppen aan de zijkant plus de ventilators bovenin, en bij extreme warmte, die 2 achterin er bij. Deze stal is trouwens al 36 jaar oud, nu!

Onze grotere schuur is voor ongeveer 16000 kuikens geschikt. Deze heeft een elektronische ventilatie, die we een paar jaar terug ingebouwd hebben.
Met flits. (Toen ik daarmee begon, werden ze wild :-P
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zonder flits. (Ik zeg toch, straat verlichting)
Afbeelding

Ik hoop dat je hier kunt zien wat voor structuur t stro/de mest heeft en geeft.
Afbeelding
Afbeelding

Nog vragen?

Ja zag t Niels, maar toen was hij geüpload. Had je t geweten als die er niet op stond (eerlijk graag)...
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Niels » za 02 jan, 2010 19:30

Denk het wel,
zelf werk ik altijd zonder flits omdat je alleen iets wat dichtbij is 'oplicht',
en wat erachter is niet, en als je goed naar de eerste foto kijkt zijn de zijkanten van de foto ook licht en op de 2e foto vooral de kalveren, dus dan dan weet je als er een flitser is gebruikt...

Dus kort samengevat; is alles licht, geen flitser, alleen iets dichtbij licht en op de achtergrond niet, dan wel flitser :D
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » za 02 jan, 2010 20:58

had ik Arie al ge-pb't
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Stigter » za 02 jan, 2010 21:24

Zo, de off topic berichten zijn verplaatst, hier graag verder met het bedrijf van Sjoerd zijn pa!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
N. van Eekelen
Stagiair
Stagiair
Netherlands
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 28 jun, 2009 19:43
Voornaam: Niels
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor N. van Eekelen » zo 03 jan, 2010 14:11

Blijven mooie machines, die Gigant serie. Werk dan regelmatig met een 900, maar dat wilt wel! :D
Trekker bij jullie kan wel een maatje groter aan, denk ik zo?
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » zo 03 jan, 2010 14:16

Volgens mij zelfs die 900 van je baas :-P

Achja, waarom een grote, die je maar voor de helft gebruikt ;-) Zijn goede, fijne machines, en toch zou mijn pa er nu niet meer een kopen. Dat is dan meer vanwege de shovel die we hebben. (Een 5 kuubs Gigant is knap duur, vergeleken met een Solomix met grijper)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Ruben_K
Beginner
Beginner
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 16:46
Voornaam: Ruben
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Ruben_K » ma 04 jan, 2010 19:05

Zo te zien een mooi bedrijf dat jullie hebben Sjoerd! :)
Mvg,

Ruben.
Gebruikersavatar
Joost
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 536
Lid geworden op: ma 19 jan, 2009 19:36
Voornaam: Joost
Skype: joost_flierman@hotmail.com
Locatie: Velswijk
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Joost » di 05 jan, 2010 00:14

Mooi om te zien! De rosekalveren bevallen wel goed dus? M'n oom en tante zijn voor een jaar of 3 geleden ook omgeschakeld van melkvee naar kalvermesterij!
http://www.landbouwinbeeld.nl
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 05 jan, 2010 10:21

Inderdaad Joost, bevalt wel goed. Pa heeft liever kippen, maar doe mij maar fijn een flinke koppel kalveren, heb ik nog een beetje landwerk om te doen ook :-P

Ruben, het is maar wat je mooi noemt. Wij zitten hier erg kort op een Natura 2000 gebied. Dat is niet makkelijk met uitbreiden, wat we al 5 jaar willen. Kippenschuren zijn versleten (wat wil je met die bouwjaren: 1974 en 1980), en een stal van 50000 ziet pa wel zitten. (2 evengoed denk ik :-P)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Niels » di 05 jan, 2010 16:46

Hier ook allemaal Natura 2000. Een boer verderop (kennis van me) wil al een aantal jaar paar km verder op komen wonen. (nu woont hij 3 km vanaf W'veen; het gehucht Doosje) En hij wil nu meer in Wanneperveen zelf komen wonen. Grond e.d. heeft hij al, maar er is alleen gezeur met die Natura 2000...
Geitenwollensokken types :D
Gebruikersavatar
Ruben_K
Beginner
Beginner
Belgium
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 04 dec, 2009 16:46
Voornaam: Ruben
Locatie: Provincie Antwerpen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Ruben_K » di 05 jan, 2010 19:09

Het is waarschijnlijk een domme vraag, maar wat betekent Natura 2000 eigenlijk? :oops:
Mvg,

Ruben.
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 05 jan, 2010 21:49

mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"
Gebruikersavatar
Niels
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2634
Lid geworden op: vr 16 jan, 2009 12:33
Voornaam: Niels
Locatie: Overijssel
Contacteer:

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Niels » di 05 jan, 2010 22:09

Dat is simpel gezegd een organisatie die gaat over 'beschermde natuurgebieden'
en daar mag amper gebouwd worden,
minder ammoniakuitstoot,
ook niet te veel lawaai van verkeer e.d.,
dat is het simpel gezegd....
maar die boer wat ik zij, niemand had er problemen mee,
maar dan word er bezwaar aangetekend door die pipo's in Den Haag,
en weten er eigenlijk niks van waar ze bezwaar tegen aantekenen...
Gebruikersavatar
Spiekker; S.J.B.
Senior forumlid
Senior forumlid
Peru
Berichten: 1986
Lid geworden op: do 30 apr, 2009 19:59
Voornaam: Sjoerd
Locatie: Ruinen

Re: Ons bedrijf

Berichtdoor Spiekker; S.J.B. » di 05 jan, 2010 22:18

Correctie, das geen organisatie dat is t veld onkruid zelf. (Ja wees eerlijk, wat heb je in vredesnaam aan heide?)
mvg
Sjoerd Spiekker




As my father always used to say: "D'r loopt mear gekk'n rond, dan datter vaste zit!"



Huard "Champion de labour"

Terug naar “Veeteelt”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten