Strijken

Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Strijken

Berichtdoor Ziko » ma 27 apr, 2009 19:50

Strijken zullen jullie denken? Wat is dat?! Nou dat zal ik uitleggen, de machine heet een strijker deze machine hebben we zelfgebouwd. Het is een vrij onbekende machine en wij zijn dan ook het enige loonbedrijf dat er 1 heeft in de wijde omtrek. De machine wordt gebruikt om opslag van foute gewassen en/of onkruid te bestrijden. In dit geval ging het om het doden van graan in een blok graszaad. Aangezien je minder geld krijgt voor je graszaad wanneer het vervuild is met graan. De machine werkt met een touw dat bevochtigd wordt met Roundup. De touwen lopen over katrolletjes en strijken vervolgens tegen het hoger staande graangewas aan, dit sterft af en het gras eronder wordt niet beschadigd. Het touw draait rond, de rol die hiervoor gebruikt wordt, wordt aangedreven door een 12V elektromotortje. Deze machine is dit jaar pas nieuw, we hadden er al 1 maar deze was rot en kon op sommige punten verbeterd worden. Dit was de 2e keer dat de machine gebruikt werd en hij werkt tot nu toe perfect. Heel af en toe wil er nog wel is een touw aflopen, maar dat is gewoon een kwestie van weer even terug er op leggen. Het lijkt allemaal heel ingewikkeld, maar eigenlijk is het verbazingwekkend simpel!
Het was een behoorlijke grote blok, zo'n 15 a 20 hectare. De dag ervoor was ongeveer de helft al gedaan dus ik moet alleen de andere helft nog doen. Dit werkte perfect aangezien ik de GPS met stuurautomaat gebruikt. Geen gedonder meer met overlapping en niet meer weten waar je gebleven bent. Het is namelijk eigenlijk niet te zien waar je geweest bent, op de sporen van de trekker na dan. Met de GPS ben je van je overlap af die normaal bij dit soort werk behoorlijk is. Zo bespaar je tijd, diesel en Roundup.

Afbeelding
Afbeelding
Close-up van de rolaandrijving
Afbeelding
Afbeelding
Deze foto geeft een idee van de grootte van de blok.
Afbeelding
GPS scherm
Afbeelding
Kopeinden ook met GPS gedaan. Netjes recht natuurlijk.
Afbeelding
Klaar, tijd om op te vouwen.
Afbeelding
Nog een overzichtsfoto
Afbeelding
Roundup plakt verschrikkelijk dus bij het loshalen van de touwen even de handschoentjes aan!
Afbeelding
Touwen los
Afbeelding
Afbeelding
Vergendeling
Afbeelding
Afbeelding
Vergendeling los
Afbeelding
1 Kant opgeklapt
Afbeelding
Opgevouwen en klaar om naar de volgende blok te gaan.
Afbeelding
Nog een close up van de aandrijving.
Afbeelding

Hier nog wat filmpjes.
Hier is de werking van het automatische stuur te zien.
[youtube]l-pVQ2YG1XY[/youtube]
Dit filmpje laat duidelijk zien hoe de touwen bevochtigd worden en hoe ze precies lopen.
[youtube]PAb98cO4qCM[/youtube]
Terug naar huis
[youtube]9wkF6w5KW54&NR=1[/youtube]


Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding

Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Strijken

Berichtdoor Stigter » ma 27 apr, 2009 20:07

Ik dacht inderdaad, strijken? Het is een landbouw forum hoor!

Hoe komen jullie op het idee om deze machine zelf te ontwerpen? Je moet er maar opkomen natuurlijk. Dus doordat het touw (doorweekt met roundup) tegen het graan komt sterft dat direct af? Ik vind dit wel een hele innovatieve oplossing!
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Strijken

Berichtdoor ron » ma 27 apr, 2009 21:31

Mooie machine Ziko!
Is dit de eerste echte praktijkproef of hebben jullie al met die constructie geexperimenteerd?

Groetjes
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Strijken

Berichtdoor Ziko » ma 27 apr, 2009 21:39

@Arie, We hebben hem zelf gebouwd omdat ze in de handel nauwelijks te krijgen zijn. Het is tevens goedkoper, en het plezier van het bouwen natuurlijk! Het graan sterft ongeveer binnen 2 weken.
@Ron, zoals ik al typte hadden we al een strijker. Deze was rot en toen is deze gebouwd. We hebben wel enkele delen opnieuw gebruikt zoals de wielen en de voorraadbak. Vooral de constructie is gewijzigd. Hier een foto van de oude
Afbeelding
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Strijken

Berichtdoor dwoertink » ma 27 apr, 2009 22:07

Maar als je het graan land gewoon omploegd heb je er toch ook weinig last van :? of zie ik dit weer helemaal verkeerd?
Atte H
Mega senior forumlid
Mega senior forumlid
Netherlands
Berichten: 2696
Lid geworden op: za 17 jan, 2009 21:13
Voornaam: AJ
Contacteer:

Re: Strijken

Berichtdoor Atte H » ma 27 apr, 2009 23:34

Lezen blijft moeilijk he? En anders nadenken :roll:
Even ter verduidelijking, dit gaat dus om een graszaadland waar vorig jaar (lijkt mij) graan heeft gestaan, het is vast wel bewerkt, maar als de graan te rijp is 'loost' het zelf al zaad (klinkt heel erg op zo'n late avond), maar die zaden ontkiemen en komen dus weer boven en als je graszaad wilt hebben wil je er geen graankorrels tussen hebben zitten ;)

Maar een super idee en mooi uitgewerkt ;)
En leuke titel trouwens :lol:
Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: Strijken

Berichtdoor Ritchie » di 28 apr, 2009 10:18

Het is ongeveer hetzelfde principe als een sleepdoeken machine, toch? ;) Alleen gaat die door de bieten heen om aardappelopslag te voorkomen.
HIER staat het duidelijker uitgelegd.
Maar heel mooi gebouwd! En dat is zeker leuk je eigen machines bouwen. ;)
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Strijken

Berichtdoor ron » di 28 apr, 2009 10:53

mbtrac schreef:Maar als je het graan land gewoon omploegd heb je er toch ook weinig last van of zie ik dit weer helemaal verkeerd?


Dat zie je goed, maar niet in elk geval ;)
Inzaai in open land: graszaad voor de teelt van bijv. engels raaigras kan je zaaien tot ong.eind september (onder nederlandse omstandigheden dacht ik). Dan kan je het land ploegen en zal je idd minder last hebben van opslag.

Er zijn grassoorten (bijvoorbeeld roodzwenk of veldbeemd) die een trage begingroei hebben. Die moet je onder dekvrucht zaaien, in dit geval tarwe. Het gras begint al te groeien onder de tarwe en na het dorsen van de tarwe komt er ruimte en licht zodat het gras zich kan voorbereiden (groeien dus) voor de winter om in het volgende jaar in het zaad te schieten. Sommige telers van engels raaigras geven hier echter ook de voorkeur aan (hangt er een beetje van af hoe alles uitkomt met je bouwplan en vruchtwisseling, persoonlijke voorkeur ed.).

Tarweopslag is natuurlijk ook concurentie voor het graszaad, schoningskosten noemde Ziko al. Opslag doet vruchtwisselingseffect teniet. Als de opslag zo dicht staat dat de keurmeester het graszaad niet meer kan beoordelen, wordt je perceel afgekeurd.

Er zijn chemische middelen geweest waarmee je volvelds die graanopslag kon aanpakken. Helaas is de meest belangrijke al jaren niet meer toegestaan :(

Opslag van tarwe zal je altijd wel hebben, ik heb nog geen combijn gezien die 0% dorsverlies heeft ;)

Groetjes
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Strijken

Berichtdoor Ziko » di 28 apr, 2009 20:54

Ron heeft het inderdaad bij het rechte eind! Ik kan er verder eigenlijk niks aan toevoegen!
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 673
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 21:06
Voornaam: Rene
Locatie: Heuvelland Zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Strijken

Berichtdoor René » wo 29 apr, 2009 09:35

Wat een geweldige uitvinding! Sterft alles binnen 1 keer behandelen af of moet je er nog eens een 2e keer over?
Groeten,
René
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Strijken

Berichtdoor Peter Jansen » vr 10 jul, 2009 23:57

Vanaf het moment dat het topic er was, kwam het idee me bekent voor.

Vorige week eens de schuur ingelopen en zie daar.

Afbeelding

We hebben zelf zoiets. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Alleen geen touw, maar een vochtdoorlatende zachte buis. En die word vanbinnenuit bevochtigd.

Zelfde idee, maar een andere uitvoering.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Clear-Up
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 508
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 16:16
Voornaam: Dave
Locatie: Espel
Contacteer:

Re: Strijken

Berichtdoor Clear-Up » za 11 jul, 2009 11:37

Maar dat lijkt me toch weer wat minder veilig.. Als 't te nat wordt, dan gaat ie toch lekken lijkt mij?
Afbeelding
www.Tractor-Forum.nl
Gebruikersavatar
Ziko
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 473
Lid geworden op: di 20 jan, 2009 17:07
Voornaam: Ziko
Locatie: Terneuzen

Re: Strijken

Berichtdoor Ziko » za 11 jul, 2009 13:48

Beetje een smal ding he Peter, dat schiet niet op :P
Met vriendelijke groet, Ziko
Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter Jansen
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 1220
Lid geworden op: ma 12 jan, 2009 00:34
Voornaam: Peter
Skype: jansen_peter@hotmail.com
Locatie: Zevenaar
Contacteer:

Re: Strijken

Berichtdoor Peter Jansen » za 11 jul, 2009 17:37

Als hij gaat lekken, dan heb je de dosering te hoog staan ;) ;)

Wij hoeven geen hele velden te doen Ziko. Ding staat al 2 jaar in de schuur...

Groet, Peter

Terug naar “Akkerbouw”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten