Poolse aardappeloogst 2008

Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Poolse aardappeloogst 2008

Berichtdoor Stigter » di 10 feb, 2009 11:21

Het Poolse Bureau van Landbouwstatistiek heeft de totale en definitieve aardappeloogst over het seizoen 2008 vastgesteld op 10,5 miljoen ton. Dat is ruim 10% minder dan in 2007 toen de definitieve oogst uitkwam op bijna 12 miljoen ton. Het totale areaal in oogstjaar 2008 lag rond 550.000 hectare tegen 570.000 hectare in 2007.

Voor het komende seizoen is de verwachting dat het areaal vergelijkbaar zal zijn met het areaal van voorgaande jaren. Een totaal Pools areaal lager dan 600.000 hectare is altijd nog fors minder dan het areaal aardappelen van rond de eeuwwisseling. Toen werd in Polen op ruim 1 miljoen hectare aardappelen geteeld.


bron: Agriholland

Rond de eeuwwisseling 1 miljoen hectare aardappelen.. dat was niet voor de patatindustrie volgens mij!! Ter vergelijking, de oppervlakte van Nederland beslaat 4.1 miljoen hectare groot (volgens het CBS), waarvan landoppervlak: 3,4 miljoen ha,
dus dat is een derde van Nederland!!

-Niels-
Heb even wat typfoutjes verbeterd, zoals aardappaloost
;) :D


Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor ron » di 10 feb, 2009 20:20

Jaaa, dat is omgerekend voor 2008 nog geen 20 ton per ha.
EN daar zijn heel veel redenen voor met verschillende achtergronden...
De kijk op de aardappelteelt wijkt hier op sommige punten een beetje af op de manier zoals wij in Nederland daar tegenaan kijken.
Als jullie benieuwd zijn kan ik wel het een en ander toelichten, alleen wordt dat wel een stukje lezen voor jullie.

Groetjes, Ron
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor Stigter » di 10 feb, 2009 20:33

Dat had ik ook al opgemerkt, dat het niet echt veel opbrengst was.

Als jij het een en ander wil toelichten, graag. Ben nieuwsgierig en heb wel ideeën waarom, maar jij bent toch echt een "insider".
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
Niels644
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 407
Lid geworden op: do 22 jan, 2009 20:37
Voornaam: Niels
Locatie: Woudenberg

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor Niels644 » di 10 feb, 2009 20:39

Ja, als je dat zou willen uitleggen zou dat leuk zijn!
Enne, Ron, ik bedoel natuurlijk een Nederlandse boer in Polen inderdaad, foutje dus.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor ron » di 10 feb, 2009 23:44

Nou, makkelijk is het niet om dat even snel samen te vatten. Daarom zal ik proberen om maar ergens mee te beginngen.


De aardappelteelt hier komt voornamelijk voor op de lichte grond:

- Zandgrond is de meest voorkomende grondsoort in Polen. In veel gebieden is bv. tarweteelt en suikerbietenteelt onrendabel. Hier groeit voornamelijk rogge die zelfs ook niet zulke fantastische opbrengsten geeft. Als alternatief telen de mensen daarbij aardappels. Dit is de enigste teelt die op deze grond nog financiele opbrengst van betekenis geeft.

-Opbrengsten op zandgrond zijn niet zo groot. Een collega(nederlander) gaf aan dat toen hij nog aardappels op zandgrond verbouwde, de maximale opbrengst op 33 ton/ha was (ondanks toepassen van westerse know-how); de grond kan het gewoonweg niet aan. Die collega teelt nu frietaardappels en haalt hier op de zware grond makkelijk opbrengsten van 55 ton/ha.

- Bij de mensen hier heerst de gedachte dat aardappels niet of nauwelijks met kunstmest mogen worden bemest: volgens hun worden de aardappels daarvan zwart van binnen en na het koken kunnen de aardappels ook snel zwart verkleuren (heb ik zelf nog nooit gezien). Bemesting met stalmest mag daarintegen wel (mijn mening: natuurlijk, aardappels houden wel van een bemesting met verse organische stof, maar de vorm waarin bv kali en fostaat voorkomt is dezelfde als in kunstmest).

- Het aardappelareaal van de gemiddelde aardappelboer weet ik niet precies, maar ik denk dat 2 ha een redelijke gedachte is. Bij rooien en verdere behandeling is veel handwerk nodig (vaak familieaangelegenheid). Veel jonge mensen verkiezen het werk in de stad (of buitenland) in plaats van hard werk op het land bij pa en ma of bij de buurman. De teelt wordt dus te arbeidsintensief.

- In plaats van in een geventileerde aardappelbewaarplaats worden veel aardappels opgeslagen in de kelder of in aardappelkuilen. Vroeger kocht de consument veel aardappels tegelijk in in het najaar. Nu modernere huishoudens: geen gesjouw met volle zakken, maar regelmatig een zakje uit de supermarkt.

- Het areaal gepoot met gecertificeerd pootgoed bedraagt ongeveer 4% :!: van het totaal. Pootgoed voor het volgende jaar bestaat uit het uitrapen van de kleine aardappeltjes die niet naar de winkel gaan. Het spreekt voor zich dat zo'n pootaardappel ook niet de behandeling krijgt die het zou horen te krijgen(bewaaromstandigheden).

Waarom niet op kleigrond?

- geen traditie, hooguit enkele are voor eigen gebruik. Als je mensen verteld dat je ook aardappels op kleigrond kan verbouwen (inclusief flinke bemesting) kijken ze je ongeloofwaardig aan (ik zie in hun ogen dat ze denken dat er bij mij een steekje los zit). Hier ben ik dan ook maar mee gestopt: je moet ze vertellen wat ze willen horen.
Mensen worden door onwetendheid niet gestimuleerd om een andere manier te proberen(het gaat zo toch ook???)

- Op zandgrond pootbedbereiding met cultivator: pootmachine met aanaardploegen maken direct een hoge rug. Dit doen ze ook zo op de kleigrond: gevolg weet je dan wel. Grote natte kluiten die later betonhard worden in de zon, valt machinaal niet te rooien; als alles kluit is met als uitzondering een aardappel er tussendoor(rooibeschadiging). Rooien gaat dan meestal zo: rooien met de 'voorraadrooier" (pakt de rug op en gooit hem na een kort zeefkettingkje weer op de grond). Aardappels vervolgens met de hand oprapen en met emmer op de wagen legen.

Natuurlijk zijn er wel bedrijven die de teelt grootschalig en deskunkig aanpakken. Bovenstaande is vanzelfsprekend van toepassing. Deze leveren vooral aan supermarktketens en groothandelaren.
Relatief klein areaal is in gebruik voor bv. patat- of chipsindustrie. Het aantal frituurpannen per huishouden is (helaas) hier nog niet zo groot als in Nederland.
En als ik hier de verhalen hoor hoe verwerkende industrie met hun toeleveranciers om kan gaan, kunnen ze ondanks mooie beloftes mij nog niet warm krijgen om voor hun te telen!!

Oei, oei oei,
Natuurlijk zal ik vast wel het een en ander vergeten zijn, maar mijn ogen beginnen al wat kleiner te worden. Laat maar horen als je iets niet helemaal begrijpt.

Denk eraan, met bovenstaande wil ik niemand beledigen. Mijn excuses daarvoor als iemand zich aangesproken voelt.

Groetjes, Ron
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor Stigter » wo 11 feb, 2009 08:17

Rooien gaat dan meestal zo: rooien met de 'voorraadrooier" (pakt de rug op en gooit hem na een kort zeefkettingkje weer op de grond). Aardappels vervolgens met de hand oprapen en met emmer op de wagen legen.


Zo deden wij 15 jaar geleden in ieder geval de eerste gang en de kopeinde.. vooral om klanten te willen te zijn om nieuwe aardappels te krijgen.
Ik persoonlijk vond dat toch altijd wel aardig werkje hoor, lekker buiten, zonnetje op je rug! Kisten later afwegen in de schuur, of zakjes maken voor klanten (5 of 10 kilo)

Onze snackbar cultuur kennen ze volgens mij niet zo in Polen, wel kebab etc, maar een lekkere frikandel of kroket kennen ze niet.

Vraag mij dan ook af of de patatindustrie dan ook net zo groot is als in Nederland, lijkt mij niet.
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter
Gebruikersavatar
dwoertink
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 866
Lid geworden op: zo 25 jan, 2009 16:28
Voornaam: Diederik
Contacteer:

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor dwoertink » wo 11 feb, 2009 08:30

Rooien gaat dan meestal zo: rooien met de 'voorraadrooier" (pakt de rug op en gooit hem na een kort zeefkettingkje weer op de grond). Aardappels vervolgens met de hand oprapen en met emmer op de wagen legen.


Zo heb ik het afgelopen zomer nog gedaan, bij een biologische boer met een beetje akkerbouw, 2 of 3 hectare aardappelen. Ze hadden een winkeltje erbij en dat liep als een trein, allemaal groente enzo en dus ook aardappelen. Niet dat ik zoveel heb gerooit, gewoon een aantal rijen, later werden ze in 1 keer met een rooier gerooit.
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor ron » wo 11 feb, 2009 21:58

Rooien gaat dan meestal zo: rooien met de 'voorraadrooier" (pakt de rug op en gooit hem na een kort zeefkettingkje weer op de grond). Aardappels vervolgens met de hand oprapen en met emmer op de wagen legen.


Op die manier heb ik dat ook nog gedaan bij een pootaardappelboer in Nederland: de hoekjes op elk perceel rooien en in de zak laden zodat we er later met de grote rooier konden draaien.

De vroege aardappels die ik hier op de markt tegenkom zullen ook wel een dezelfde behandeling zijn ondergaan. Ik ben alleen een beetje verbaasd dat ze zo verschrikkelijk ontveld zijn.

En inderdaad is de frietindustrie hier niet zo groot, maar precies kan ik dat niet in cijfertjes weergeven. Wel maken de mensen zelf regelmatig patat: schillen, snijden, frituren en eten maar...
Snackbarcultuur komt hier nu ook wel voor. Jaren geleden waren het vaak kleine barretjes langs de wegen, nu zie steeds meer bv MC Donalds en andere middelgrote zaken die dergelijke etenswaar klaarmaken.

Groetjes, Ron
Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Poolse aardappeloost 2008

Berichtdoor Stigter » do 12 feb, 2009 19:15

Tja, de franchisezaken..

Maar ik bedoelde eigenlijk gewoon de echte snackbar op de hoek van de straat.. patatje, kroketje etc.. dacht dat je die niet echt zag in Polen.

Aan de andere kant, je kan er lekker en goed eten voor weinig geld (voor onze begrippen, de euro is nogal duur tov de Zloty)
Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Terug naar “Akkerbouw”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten