Zwarte Roest

Gebruikersavatar
Stigter
Beheerder
Beheerder
Netherlands
Berichten: 4621
Lid geworden op: do 08 jan, 2009 17:05
Voornaam: Arie
Skype: gebruik ik niet
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Zwarte Roest

Berichtdoor Stigter » di 31 mar, 2009 17:52

De graanziekte zwarte roest kan zich sneller verspreiden over de wereld dan gedacht.

Ook is de ernst van een besmetting niet goed in te schatten. Dat komt omdat de schimmel zich voornamelijk verspreid via de wind. Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Oregon State University. De wetenschappers hebben onderzocht hoe snel ziekten zich kunnen verspreiden onder dieren en planten. "Het is duidelijk geworden dat sommige ziekten zich sneller verspreiden dan tot nu toe gedacht", zegt Chris Mundt, hoogleraar plantenziekten aan de universiteit, in een artikel in het tijdschrift American Naturalist.

Mundt noemt als voorbeeld zwarte roest in tarwe. In de jaren vijftig richtte deze schimmel veel schade aan in tarwe totdat resistente rassen de ziekte naar de achtergrond drongen. In 1999 is in Oeganda een nieuw type opgedoken dat alle resistenties tegen de schimmelziekte heeft doorbroken. Dit type, Ug99 genoemd, heeft zich sindsdien verspreid naar Kenia, Ethiopië, Jemen en Iran. Mundt: "Onze studie wijst uit dat een paar jaar genoeg is voor de schimmelziekte om zich wereldwijd te verspreiden als geen maatregelen worden genomen."

FAO

De onderzoekers hebben een model gemaakt op basis van roestsporen om te voorspellen hoe snel het nieuwe type zwarte roest zich kan verspreiden. Mundt: "Onze studie wijst uit dat actie tegen het nieuwe type is geboden. Het heeft de potentie om 75 procent van de tarwerassen op de wereld aan te vallen. In een slecht jaar kan dat in sommige delen van de wereld leiden tot een halvering van de opbrengst. We willen niet voorspellen dat de hemel naar beneden valt, maar als de juiste maatregelen niet worden genomen kan dit grote schade veroorzaken."

De wereldvoedselorganisatie FAO sloeg begin vorig jaar alarm over de snelle verspreiding van het nieuwe type zwarte roest. Het Borlaug Global Rust Initiative meldde onlangs dat de eerste resistente tarwerassen zijn ontwikkeld tegen Ug99. Het duurt echter een aantal jaren voor die op grote schaal beschikbaar zijn.
bron = AGD.nl

Dit zou voor heel veel mensen slecht nieuws zijn, halvering van de opbrengst.. er is al genoeg honger in de wereld helaas.


Met vriendelijke groet,
Arie Stigter

Gebruikersavatar
Ritchie
Forumlid
Forumlid
Netherlands
Berichten: 442
Lid geworden op: di 24 mar, 2009 14:49
Voornaam: Ritchie
Locatie: Moerstraten, West Brrrrabant

Re: Zwarte Roest

Berichtdoor Ritchie » di 31 mar, 2009 19:03

Inderdaad. Graan is al zo belangrijk!
Groeten Ritchie
Houdoe!

Wie een kuil graaft voor een ander is in elk geval geen egoist
Als je voor me valt, help ik je wel met opstaan
ron
Forumlid
Forumlid
Poland
Berichten: 874
Lid geworden op: wo 28 jan, 2009 20:31
Voornaam: Ron
Locatie: Nowe Batorowo (Polen)

Re: Zwarte Roest

Berichtdoor ron » di 31 mar, 2009 20:37

Jammer dat juist die mensen die het voedsel het hardst nodig hebben het meest ervan zullen lijden :cry:
Volgens mij zal die ziekte zich bij ons niet zo snel verspreiden als in die landen (nou ja, dat hoop ik tenminste).

Groetjes

Terug naar “Akkerbouw”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten